Blanda vuxna troffegrupper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • januari 2004
    • 563

    Blanda vuxna troffegrupper

    Skulle vilja höra era erfarenheter och idéer av att blanda olika grupper med troffesorter.
    Har själv erfarenhet av att blanda en T. black och en T. red grupp och det gick utmärkt men dessa var yngel eller ungdjur. Hur skulle det gå att introducera 2 eller 3 vuxna grupper med varandra?
    //Robert
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag tror inte att det blir några problem med det utöver de vanliga som kan uppstå. Tvärt om tror jag att det blir mindre stress med mer fisk eftersom det lugnar dominanta hanar. Jag har slagit ihop vuxna dubbar med vuxna moori utan problem men alla grupper är ju olika.

    Sen har vi ju korsningsriken som väl troligen är minimal men man oroar sig ju alltid lite. Jag står själv i bgrepp att slå ihop en grupp T. sp Mpimbwe med "bärnstenar", en kombination som jag aldrig sett förut.
    Senast redigerad av Fredrik H.; 06 oktober 2005, 08:42.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      #3
      Det var kul att höra, att iaf någon går i samma tankar som jag och har erfarenhet av detta. Min erfarnehet är att 2 grupper troffar betrakar varandra som olika fisksorter. Men då är min erfarenhet begränsad till de 2 grupperna jag har idag vilka är ung- och halvvuxna fiskar nu.

      Skulle vilja ha en troffegrupp med lite annan färgton än Chimban. Har funderat på Nkonde, Murago och Bärnsten. Någon som har en annan idé? De ska passa ihop kompletera varandra färgmässigt och fungera ihop med 25 Kirizor.
      //Robert

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Jag har en Nkonde-grupp gåendes med några Moliro-honor och på ett halvår minst,har Nkonden aldrig visat intresse för de röda honorna.Nån gång har Moliron lags sig i när N-hannarna lockat el lekt m sina honor men aldrig har de korsat sig. Däremot misstänker jag att två av M-honorna har lekt av varann men jag såg det aldrig själv så det ska jag kanske tala tystare om...
        Har även några Dubbar gåendes i samma kar för tillfället och det funkar över förväntan än så länge.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • perik9
          Användare
          • april 2002
          • 161

          #5
          Olyckor kan alltid hända

          Jag har lyckats korsa Ikola och Moliro så det kan gå illa också.
          Dessa gick dock i ett mindre kar, bättre med större kar o stora grupper.
          Grön som en oliv kanon fina djur blev det, men nu är dom i fisk himlen
          Perran

          Kommentar

          • RobbanG
            Användare
            • januari 2004
            • 563

            #6
            Korsningsrisken är något man får beakta. Jag ville veta era erfarenheter av att introducera olika troffegrupper. Det verkar ju som det gått ganska bra. Det råder ju utan tvekan olika uppfattningar om hur troffar agerar mot andra fiskar utanför deras egna grupp och hur de tar emot sådana nyintroducerade individer.
            //Robert

            Kommentar

            Arbetssätt...