Glosöga på VF Protomelas virgatus-hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Glosöga på VF Protomelas virgatus-hona

    Helvete, min ena fina hona har fått glosöga. Hon ser inte ut att må bra av det och det är den hona som är i bäst skick för att lekas av. Vad medicinerar man med mot glosöga och är det farligt för malawiciklider?

    Jag har betalat ett antal hundralappar/styck så jag skulle bli väldigt glad ifall honan överlevde, särskilt efter flera månaders hårt arbete med att få dem i lekkondition.

    Så hjälp snabbt!!!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    #2
    En av våra Golden honor fick det och verkade inte må dåligt förrän efter ca 2 veckor. Då började hon simma ryckigt och konstigt så vi avlivade henne.

    Jag fick tyvärr inte ngn bra tips på bot till henne

    Kommentar

    • Nilssonnet
      Användare
      • mars 2005
      • 102

      #3
      En av mina altumskalarerf fick det. Resultatet: ögat ramlade av. Det kan gå illa...

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        hugah. men har någon ett tips på vilken medicin jag ska använda?
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Salt brukar hjälpa. Kan hon ha törnat in i ngn sten eller liknande?
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            ang törnat in i en sten: nä, det ser normalt ut i "pupillen", och kolstenar är inte så vassa direkt =)

            hon är definitit sjuk. ska ner i affären imorgon och se om dom har nå't bra medel. Jag har faktiskt tetras general tonic hemma, kanske ska prova med den.....
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • ixxe
              Användare
              • februari 2005
              • 234

              #7
              Tror det finns olika orsaker, min ena discus har haft det två gånger, men förutom att ena ögat var enormt stort så mådde den som vanligt o det gick över av sig självt. Om det bara e ögonen så är det förmodligen bakterier. Men även bukvattensot kan ge glosögon.
              http://ixxe.se

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                När du säger general tonic så ringer det en varnings klocka i skallen... nu är jag inte säker men jag har för mig att man inte ska köra den på malawi pga att dom dör av den... kolla upp det innan du kör i det. Ofta när malawi får utstående ögon så hänger det ihop med bukvattensot eller en försämrad vattenkvalite så vattenbyte med lite natriumchlorid i kan ju vara på schemat för säkerhets skull.

                Ps.Är det Gome eller Namalenje varianten?
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Tjena
                  Genreal tonicen funkar till malawi, har kört den mot svampangrepp.Kanske den gamla som inte funkade så bra då.

                  Det är virgatus gome, hade inte haft råd att köpa 3+4 Vf namalenje eftersom de kostar runt 1300kr/paret. Men gomen är sjukt snygg den med, mycket mera djupblå färg. ska posta lite bilder sen nån dag.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Jag har haft sånna men den sista hanen dog nyligen, har iof kvar yngel från dom. Dom är väldigt snygga sm du säger... jag har en VF hona kvar bara sm jag inte vet m jag ska behålla o skaffa en hane till eller om den ska bort, inte skoj me singeldjur.
                    Här e en kass bild på min sista hane innen han tyna bort.

                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      dellay: sanslöst snygg fisk. Älskar verkligen dessa fiskarna, hoppas att de blir några yngel från dem också =)
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Jösses!! Den va grann!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          Är det fortfarande ingen som har någon aning om vad jag kan göra? Glosöga är ju ingen jätteovanlig sjukdom....
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • hanna
                            Användare
                            • april 2002
                            • 118

                            #14
                            Som sagt, otroligt snygga fiskar. Bilder vill jag gärna se.

                            Det behöver inte alltid gå illa med glosöga. Jag hade en rödzebra som fick det, och eftersom jag inte trodde att det skulle gå vägen vad jag än gjorde ansträngde jag mig inte alls mycket för att rädda den. Jag bytte lite extra vatten och hällde i lite salt i akvariet bara. Trots det så försvann sjukdomen och zebran blev helt bra igen.
                            Mvh Hanna

                            Kommentar

                            • Carl
                              NCS Medlem
                              • maj 2002
                              • 373

                              #15
                              ang. Glosöga

                              För ca tre månader sedan fick en av mina C.foae-honor ett stort glosöga, verkade helt frisk i övrigt, åt och mådde fint, jag avvaktade men efter ett tag så märktes det att hon inte kunde se bra på det ögat. Jag tog upp henne och lade henne i en hink med mycket salt, drygt 1% tror jag det var, vill minnas att jag tog ca 1dl salt i en 10-litershink. Jag slängde i lite antibiotika, tror det var flagyl och aquafuran, egentligen helt utan anledning, hursomhelst, hon gock där i ca 30 minuter, när hon började krokna och se slö ut, sannolikt av saltet tog jag upp henne, och vips! tro det eller ej, så sjönk ögat in, synen i behåll och hon måt fortafarande prima!
                              Kan ju vara värt ett försök.... antibiotikan kan man nog skita i, osmotiska trycket från saltet är nog det som gör susen, men jag tänka att det kanske var nån parasit elle bagge som behövde lite flagyl för att försvinna.
                              Lycka till
                              Carl
                              www.stockholmsciklidklubb.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...