Glosöga på VF Protomelas virgatus-hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #16
    Får jag posta en bild Jonas?
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #17
      no problemo =)
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #18
        Här har vi en utav Jonas kanon snygga VF "Gome". Jag fastnade direkt för denna underbara malawi.

        mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #19
          Calle är ju som vi alla vet en obotbar tanganyikanörd så jag har ju aldrig sett honom falla för en malawi. Fick torka upp lite dregel från golvet efter hans foto-session

          Tillbaka till sjukan, har fått lite tips av en polare som också haft glosöga på vf protomelas och han sa att de bara var o salta på i karet efter vattenbytet. Så de e vad jag håller på med nu.
          Senast redigerad av Jonas E; 07 oktober 2005, 19:43.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • PsyM
            Användare
            • mars 2004
            • 460

            #20
            Jonas!

            Min Gome hane råkade oxå ut för glosöga..tyvärr slutade det inte lyckligt! trots saltkurer så gick han inte att rädda.
            Honan och övriga fiskar drabbades som tur var inte av det.
            Jag ska snacka med Johnny och se om han kan ta hem ett gäng till..Min hona behöver ju trots allt minst en hane!
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #21
              Surt som fan PsyM.

              Får se om min hona klarar sig, saltade rejält i karet nu. Har ju tre honor till men vafan....så jävla surt ifall hon kolar. Lyckades med ytterligare en ojsan idag, min cyprichromis-hona hade munne full med ägg och jag skulle håva ut en singel xenotilapia flavipinnis ur karet. Jo, vem tror ni spottar ut alla äggen?

              Men delfinerna har iaf lekt och Protomelasen färgar supernice så jag ska väl inte klaga.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • PsyM
                Användare
                • mars 2004
                • 460

                #22
                Jepp det var inget kul alls... Sjukdomsförloppet var väldigt långt måste jag säga. Han hade säkert glosögonen i två veckors tid.
                Jag fångade upp honom direkt när jag såg det och så fick han gå ensam i ett eget kar, När jag saltade så såg han till en böjran bättre ut men matvägrade fortfarande.. två veckor senare så tacklade han av...

                osis cyprichromis-honan, antar att hon blev stresade när du körde ner håven! Har hänt mig ett par gånger med VF Kadango-honor. Känns iof som det kvittar efter som mina Kadangos förökar sig som gräs... vet inte var jag ska göra av med alla.. hehe..

                Hoppas det reder sig med din Gome hona! Lyckas du få yngel så får du höra av dig.. hehe
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #23
                  Honan är nu satt i karantän med salt och tetra generaltonic-kur. Efter tt ha snackat med Johnny på cichliden där jag köpte fisken kan det vara så att det ögat går fölorat men oftast så överlever fisken. Jag hoppas.....
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • chismulu
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 28

                    #24
                    Kolsten...

                    [QUOTE=Jonas E]ang törnat in i en sten: nä, det ser normalt ut i "pupillen", och kolstenar är inte så vassa direkt =)QUOTE]


                    Kolsten, nu ska jag inte säga att jag vet! men det går rykten om att kolsten kan innehålla vissa metaller och är det inte så att malawi är lite kännsliga mot just detta?
                    Åh borde man då chansa åh ha det med VF?
                    Håll hoppet vid liv! Lycka till åh hoppas hon blir bra! det är en väjligt snygg firre
                    Mvh Anders
                    600.000L vatten på jobbet...
                    Min Zoon:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=504904
                    Kan vara värt en titt för alla fiskintresserade?

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #25
                      Hmmm, ingen av de övriga 30 Malawi-haplisarna klagar, och då är 5 av dem vf av samma art. Jag har även haft dessa kolstenar med tanganyikaciklider (substratruvare som ska vara ännu mera känsliga mot metaller, spec. koppar som det oftast handlar om). Tror inte riktigt på att det skulle vara problemet i mitt akvarium. Dock kan andra kolstenar vara ett problem, det vet jag ingenting om =)
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • chismulu
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 28

                        #26
                        kolsten...

                        Ursprungligen postat av Jonas E
                        Hmmm, ingen av de övriga 30 Malawi-haplisarna klagar, och då är 5 av dem vf av samma art. Jag har även haft dessa kolstenar med tanganyikaciklider (substratruvare som ska vara ännu mera känsliga mot metaller, spec. koppar som det oftast handlar om). Tror inte riktigt på att det skulle vara problemet i mitt akvarium. Dock kan andra kolstenar vara ett problem, det vet jag ingenting om =)
                        Jag tror inte heller det är problemet i ditt akvarium! Men det vore tråkigt om det skulle hända att någon ny sten skulle få för sig att släppa ifrån sig någon metall åh dina fina fiskar skulle bli dåliga av det, man vet ju aldrig alla kan vi få otur... Men så länge det fungerar så är det väl inget att bry sig om Jag vet bara att vi inte skulle kunna våga att ha någon form av sten i vårat hajakvarie som skulle kunna avsöndra metaller just av den anledningen för koppar, då det är ett snabbt dödsmedel för dem då de är jäkligt kännsliga för det!
                        Men som sagt man kan ju ha det i bakskallen så man kan vara medveten om att det kan hända med lite otur... men lycka till med firren och håll hobbyn vid liv! mvh anders
                        600.000L vatten på jobbet...
                        Min Zoon:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=504904
                        Kan vara värt en titt för alla fiskintresserade?

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #27
                          Hona kolade vippen igår. då sitter jag alltså med 2+3 kvar...
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • wofflan
                            NCS Medlem
                            • september 2003
                            • 660

                            #28
                            tråkigt Jonas
                            Mvh Fredrik

                            Kommentar

                            • PsyM
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 460

                              #29
                              Trist Jonas.. hoppas de andra inte drabbas. Mina övriga fiskar har inte drabbats och det var ungefär en månad sen min hane lämnade in.
                              Så jag har en ensam hona till dig om du vill ha den?
                              Min Zoon
                              Mitt 900 liters

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2533

                                #30
                                Nä, ingen annan har drabbats som tur är.

                                psym: jag kontaktar dig. Men vill du köpa fler virgatus gome så tror jag att johnny tar hem nya snart.
                                Senast redigerad av Jonas E; 12 oktober 2005, 23:48.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...