visst är det underbart med ynglel!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maaah
    Användare
    • augusti 2005
    • 89

    visst är det underbart med ynglel!!!

    lika fashinerande varje kull man får. sepå då dom vallar runt ynglerna.

    men en sak har jag inte förstått än, har dom sätt att komunisera med ynglerna? Värkar ju nästan som så, när dom får närmare 100st yngel o göra som föreldrarna vill....
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Det är en spännande fråga. Undrar om beteendet är släkt med flockdjurs? Man kan ju se stora antilopflockar som svänger i stort sett samtidigt. Samma med flyttfåglar som sträcker.

    Hoppas någon har ett populärvetenskapligt svar som man begriper.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • september 2003
      • 660

      #3
      jag vet att jag har läs det där i någon kurs, om inte jag minns helt fel så är det lite olika mellan fåglar och fiskar. Fiskar har ett kännselorgan längs med sidan som de utnyttjar för att kordinera stimmet. Fåglar änvänder synen och jag har för mig att alla följer en viss individ vilket gör att rörelsen blir kordinerad.
      Vet inte om det här förklarar det hela men...någon annan kan väl fylla på
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • tobbejohansson
        Användare
        • september 2005
        • 40

        #4
        Ursprungligen postat av wofflan
        Fiskar har ett kännselorgan längs med sidan som de utnyttjar för att kordinera stimmet
        detta känselorgan, den s k "sidolinjen" har alla fiskar, och dess funktion är att känna av tryckskillnader i vattnet, t ex kan en liten fisk känna av en större rovfisk.....rovfisken kan känna av stimmet.....tror inte linjen hjälper själva stimkoordineringen....ska bläddra lite i böckerna...

        Kommentar

        Arbetssätt...