Vilken Foae är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    Vilken Foae är detta?

    Misstänker att jag har fått åtta Foae "Linangu" och en annan snubbe för han är helt olik de andra. Hela han är mörkare, speciellt analfenan som på Linangu är rätt beige icke utfärgad eller blåtonad när hanarna färgar.

    Kan någon identifiera den här? Ursäkta den dåliga bilden, hade lite bråttom. Han har börjat färga ut senaste dagarna, det är möjligt att han får mer färg så småningom. Han är bra mycket snyggare än på bilden i alla fall...
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    #2
    En referensbild på den dominanta Linangu-hanen, bilden tagen i samma veva.

    De har var sin bower och försvarar den intensivt (därav pajade ryggfenor).

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Svårt att säga det där. Det är helt klart skillnad på dem. Den översta hanen har ju "marble" teckning vilket tyder på foai "copper" dock jäkligt svårt att säga .. moliro är ju ett alternativ men den får lite lila i kroppen.

      Sedan har jag alltid undrat om det verkligen är foai "linangu" du har Ralph. Tycker de är misstänkt lika en furcifer "Mbita" De har inte riktigt den färgen och marmoreringarna som en "foai" har. Detta är bara en liten fundering dock.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Furcifern ser ganska lika ut varandra i hela sjön, undantaget några av de nordligare varianterna. Den som du har utfärgad på bild med orange "cape" är en solklar furcifer.

        Den övre är en solklar foai, den saken är säker. Oftast så lever furcifer och foae på samma lokalitet, bara att foae lever mer bland stenarna och furcifer på mer sandbotten. har fångstmännen bara fångat in ett gäng så är det mycket möjligt att du både fått foae och furcifer i din sändning. Det är jag nästan 100%säker på. Om de fångats in på samma lokalitet (vilket vi givetvis får anta).

        jag skulle helt och hållet vända på dina begrepp och säga att du fått 8 C.furcifer linangu och 1 Foae linangu. eller så är någon av honorna foae också. Det är sktisvårt att skilja dem åt.

        Att gissa på att det skulle vara andra lokaliteter än linangu är som att leta i en höstack. Furcifer är väldigt lika varandra och många är svåra att skilja åt eftersom det oftast inte är någon som helst geografisk variation. Det finns undantag (Cyathopharynx cf. furcifer "ruziba" till exempel). Alla furcifer och foae är väldigt vackra fiskar!
        Senast redigerad av Jonas E; 03 oktober 2005, 22:53.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          "Foai och furcifer på samma lokalitet"? Foaien går väl mkt djupare än furcifern därav färgerna?

          Tror inte att den översta är en foai "Linangu" utan ngn annan.

          Mvh
          Senast redigerad av Cutekid; 03 oktober 2005, 23:05.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            En foae har väl aldrig gult i analfenan? Är inte det enklaste sättet att se skillnad? Sedan har väl honorna lite olika mönster? Är inte foae-honorna mer marmorerade än furciferns honor?
            Tony Englund

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Ursprungligen postat av Cutekid
              "Foai och furcifer på samma lokalitet"? Foaien går väl mkt djupare än furcifern därav färgerna?

              Tror inte att den översta är en foai "Linangu" utan ngn annan.

              Mvh
              Jomen, Linangu är inte en liten sten utan ett stort område. Och vad säger att fisken inte kan stimma tillsammans? Jag tror till 100% att all fisken är fångad vid linangu. Varför skulle exportören ljuga om det. Sen om det är Foae och furcifer är lätt att skilja åt på hannarna. Jag har sett både vf foae moliro, f2000 Frucifer ruziba (jag själv hade dessa) och F1 furcifer isanga och visst, där är en viss skillnad på honorna, men den är inte lätt att se, särskilt inte om fisken komme från samma ställe. Hannarna är jättelätta att se skillnad på. Hannen på nedre bilden är en solklar furcifer och den övre är en solklar foae, det kan ni väl hålla med om?

              sen vilken lokalitet får ni bråka om men jag tror definitivt att all fisken är fångad på samma ställe.

              Ursprungligen postat av Cutekid
              "Foai och furcifer på samma lokalitet"? Foaien går väl mkt djupare än furcifern därav färgerna?
              Det är rätt att foaen går djupare, men vid moliro där de upptäckte att det fanns två olka Cyathopharynx bredvid varandra (foae och furcifer) så sågs fisken simma sida vid sida men honorna valde på något sätt rätt hanne. Deta är vad jag kan komma ihåg om hur namnet foae bildades och sattes som en egen art. Så bara för att hannarna går djupare betyder väl inte det att de olika arterna aldrig möts och att eventuela fångstmän inte skulle ha möjlighet att håva upp några av varje och av okunskap påstå dem vara samma fisk?

              Exakt citat från Ad konigs bok tangayinkacihlids in their natural habitat:
              Not until I found two different forms of Cyathopharynx breeding side by side in Moliro Bay, Congo, did I realise that there must be at least two species in this genus. As the females of the two species are almost indistinguishable, it has been rather difficult to discover which of the two species in moliro bay is conspecific with the holotype of C.furcifer.

              Så helt enkelt. Det är inte lättatt få rätt honor till rätt hannar. ickefärgande hannar borde det vara likadant med, kanske lite lättare dock p.g.a. den orangea capen.

              Ursprungligen postat av Tony
              En foae har väl aldrig gult i analfenan? Är inte det enklaste sättet att se skillnad? Sedan har väl honorna lite olika mönster? Är inte foae-honorna mer marmorerade än furciferns honor?
              Jag har som sagt sett både och och har man olika honor bredvid varandra så går det (såvida de är i samma kondition och sinnesstämning). Marmorering (om vi nu tänker på samma sak) har jag aldrig sett på honor, däremot att foaehonorna kan ha lite fler fläckar på sig än Furciferhonorna.


              Fan va sån't här e spännande, vilken fisk är vilken, hur ser det ut i sjön och framförallt, ska Ralph kicka skiten ur de han köpt sina fiskar av för att de har gett han fel fiskar? =)
              Senast redigerad av Jonas E; 03 oktober 2005, 23:57.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Ralph
                Användare
                • maj 2002
                • 736

                #8
                Tack för uttömmande svar så här långt. Jag håller med Calle att den nedre är väldigt lik "Mbita".

                Vad gäller honorna så är jag även där lite tveksam över gruppen för två har fått mer/annorlunda färg än de andra två. Sedan om det beror på temperament, ålder, mognad, foder eller artskillnader är svårt att säga, men risken finns ju att det är fler firrar som är "felmärkta". De verkar dock lika (lite) intresserade av båda hanarna.

                De kom till Sverige via Akvarieteknik, ska höra vad de har för teorier. De är säkert intresserade av att deras leverantörer sköter sig.

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  jag läste igenom kapitlet om cyathopharynx i tanganyika cichlids in their natural habitat. Där säger ad konings att Furcifer och foai på många platser lever sida vid sida. I ena boet är det en furcifer och i andra en foai-hanne. Så nära varandra lever de två arterna.

                  Furcifer ser väldigt lika ut varandra i hela sjön förutom i den nordligaste delen. Detta beror på att just c.furcifer är en väldigt framgångsrik art som kan förflytta sig och ofta dominerar över foae. Foai har däremot fått dra sig tillbaka och ockuperar de lägre nivåerna, även om furcifern oftast syns på samma ställe.

                  Jag gissar på att du har både honor och hannar av båda arterna, troligtvis från exakt samma lokalitet. Det skulle vara skoj att se ifall vissa honor i framtiden siktar in sig på en hanne och de andra på den andra hannen.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Ralph
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 736

                    #10
                    De kommer nog inte att få chansen, jag ska nog dela på gruppen på en gång så att det inte kan bli korsningar åt båda håll.

                    Om det nu är så att de lever så nära varandra i sjön är det ju ganska logiskt att det slinker med både furcifer och foae i näten, speciellt om de inte är så stora och outfärgade.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Om de lever sida vid sida i T-sjön utan att korsa sig så borde de väl kunna göra sammalunda i ett stort akvarium utan att korsa sig? Eller?
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Ralph
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 736

                        #12
                        Jag tänkte inte ta risken. Dessutom går det lite för hett till just nu så det är bra att dela gruppen bara av den anledningen.

                        Jag glömde skriva att hanen högst upp har gula fläckar längst ut på bröstfenorna (de syns lite halvtaskigt på bilden), vilket den andra saknar. Jag har försökt syna honorna i kväll men jäklar så svårt det är, tyckte det var ganska klart igår att det var två av varje men nu är jag osäker.

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          det gula ska de ha längst ut. det har både furcifer och foai.

                          att dela på honorna, vilka hör till vilkken hanne. honorna kan se ganska olika ut beroende på om de mår bra eller är dominerande osv. Du har ett rejält dilemma där. Ett tips kan vara att snacka med akvarieteknik om du köpte dem av ifall de kan hjälpa dig eller ifall du känner någon sandciklidexpert. men att se skillnad är inte lätt, jag tror att du får låta gruppen gå som den är och att du betalat mycket pengar för två olika arter som är svåra att skilja på (när det gäller honorna).

                          Du kanske får låta dem gå tillsammans ett tag till och hoppas på att honorna går till rätt hanne vid lek och då se ut vilka som hör till vilken.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • chriber
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 84

                            #14
                            Hej,

                            När jag såg de båda bilderna var den första tanken densamma som Jonas skrev om dvs att de var de båda arterna från samma lokal. Det är väl inte helt enkelt att försöka identifiera foae-hanen då den inte är helt utfärgad och flera varianter har ett liknande mönster.

                            Vet någon föresten var Linangu ligger? Även om inte denna variant finns i A. Konings bok kan det vara en hjälp att se hur de närliggande populationerna av foae ser ut och utgå från detta.

                            I en artikel i skriven i tidningen Cichlid News fick författaren några vildfångade yngel av Cyathopharynx skickade till sig och när de växte upp såg han att de var fler än en variant. Han använde en kraftig ficklampa för att utröna teckningar på honorna för att därefter kunna skilja ur dem. Även om detta kanske inte funkar i det här fallet så kan det vara värt att i alla fall pröva detta.

                            På de honor av ruziba som jag hade förut kunde jag se ett kort band i den främre delen av ryggfenan. Nu vet jag inte om detta är specifikt för denna variant eller om fler har den, men bland populationer där hanarna står färgmässigt långt ifrån varandra tycker jag att det borde vara möjligt att hitta kännetecken. De exemplar som Ralph har borde vara goda kandidater för att kunna försöka hitta en sådan skillnad. Hursom helst så är det två riktiga snyggingar du har fått tag i.

                            Är det någon fler än jag som undrar varför denna tråd hamnade här, tycker mer att det är en ciklid fråga och inte har med fototekniska saker att göra.

                            mvh,

                            Christer
                            Senast redigerad av chriber; 04 oktober 2005, 21:15.

                            Kommentar

                            • Ralph
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 736

                              #15
                              Som svar på din sista fråga så la jag först frågan i avdelningen för afrikanska ciklider, men Joakim Draktoft tyckte att vi skulle undvika att ha bilder i trådar där tills allt med nya forumet är löst. Jag bad honom flytta tråden hit och så blev det.

                              Vad gäller stark ficklampa så jag har tagit bilder på dem med min rejäla 580EX-blixt för att verkligen få fram eventuella teckningar som inte syns utan stark belysning, men det är ändå förbaskat svårt att se skillnad... Har precis bytt vatten, ska se om det blir skillnad till i morgon kanske.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...