Spirulinatabletter med jod

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerMerca
    Användare
    • mars 2005
    • 173

    Spirulinatabletter med jod

    Går det att använda sig av krossade spirulinatablett när man gör räkmix? Eller måste det vara pulver? Det är inte dragéer.

    Min andra fråga lyder: Tabletterna innehåller jod.
    Jag vet att när man saltar i karet ska man använda jodfritt salt. Men nu då? Är det skadligt i denna mindre skala?

    Vad tror ni om detta?
  • PowerMerca
    Användare
    • mars 2005
    • 173

    #2
    Kan nämna att tråden hamnade kanske i fel ämne; men det är malawi som ska äta räkmixen som jag ska göra.


    Så här står det på FAQ:

    Svar: Hur mycket salt man ska använda beror i första hand på vilka fiskar man har. Till Malawi- och Tanganyikaciklider är 2-3 matskedar per hundra liter är lagom men det går utmärkt att hålla malawi- och tanganyikaciklider utan salt. 2-3 matskedar ger högre salthalt än Malawisjön men mer om detta längre ner. Till de flesta andra ciklider är det inte lika viktigt. Undantaget är de indiska cikliderna. Gul ciklid (Etroplus maculatus) mår helt klart bättre med salt i vattnet och Etroplus suratensis som är en bräckvattensfisk dör utan salttillsats. Vanligt salt fritt från Jod som finns i matbutiken duger alldeles utmärkt.

    >>>>>> <<<<<<
    Salt som är berikat med Jod skall man undvika då denna tillsats är doserad efter mänskliga behov och en överdosering av jod är redan i små mängder giftigt för fiskarna.



    I nästan allt salt som man köper finns det klumförebyggande medel. Vissa anser att det är farligt för fiskarna medan andra säger att det är helt ofarligt, åtminstone i de koncentrationer som det handlar om inom sötvattensakvaristiken. Ska man tillsätta mycket salt så bör man nog undvika salt med klumförebyggande medel för att vara på den säkra sidan. Det finns specialsalter att köpa i akvariehandeln till fantasipriser men det finns nog ingen anledning till kontinuerlig användning av dessa. Till malawi- och tanganyikaciklider bör man också filtrera över kalk eller ha kalk i inredningen. Kalk ökar liksom salt antalet joner i vattnet. Dessutom ökar det karbonathårdheten vilket är bra i för båda malawi- och tanganyikaciklider. Saltet tillsätts första gången för hela vattenvolymen och sedan i samband med vattenbyten för den mängd vatten som ersätts. Lös upp saltet i vatten innan det tillsätts i akvariet.

    Vad är överdosering då? Hur mycket jod är för mycket, eller ska man undvika jod öht?

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Det är en gammal myt som bygger på sammanblanding mellan JOD (som är mycket giftigt för vattendjur) och JODID (som är ett nödvändigt spårämne i låga doser, och giftigt endast i mycket höga doser).
      Det som finns i bordssalt är kalium/natriumJODID.

      På Engelska är skillnaden i stavning ännu mindre än på svenska, iodine/iodide, och förmodligen är det detta + salttillverkarnas vana att räkna om jodid till jod på innehållsförteckningen som gett upphov till myten.

      LD-50 för jodid ligger kring 0.2 gram/liter vatten för ryggradslösa djur, och 0.6-1.5 gram/liter för fisk. Bordssalt innehåller 5 _milligram_ jodid per 100 gram salt.
      Om vi gisstimerar att 1/10 av LD-50 för ryggradslösa djur är ofarligt för fisk, kan man till ett 100 liters akvarium tillsätta _4 kilo_ salt med jodid utan att få problem med jodidhalten.

      4 kilo salt till 100 liter är betydligt saltare än i havet, så du får saltad fisk, men jodiden är i alla fall ofarlig!

      Kort sagt: använd bordssalt med jodid precis så mycket du vill.

      Skillnaden mellan JOD (giftig brun gas/kristaller) och JODID (natrium/kaliumklorid är vita saltkristaller) är som med KLOR (giftgas!) och KLORID (finns i bordssalt).
      Senast redigerad av Mike_Noren; 05 oktober 2005, 10:15.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag vill papeka att nar jag skrev om FAQ-en sa visste jag det Mike nu skriver (via Mike misstanker jag) men lamnade jodkommentaren som den var. Samma galler klumpforebyggande medel (den biten har jag skrivit helt sjalv). Av pragmatiska skal sa har jag latit det vara eftersom att det blir sa mycket gnall. Sarskilt klumpforebyggande medel som sa manga "vet" ar dodligt for fiskarna. Daremot borde jag ga in och flummifiera jodprylen pa samma satt som med klumpforebyggande medel (ungefar, ar du paranoiker sa ar det bast att lata bli men troligen spelar det ingen roll).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • PowerMerca
          Användare
          • mars 2005
          • 173

          #5
          ok, tack så mycket.

          ja mycket riktigt är det jodid, i mycket små mängder

          Kommentar

          Arbetssätt...