Tanganyika vs. Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    Tanganyika vs. Malawi

    Har nu bestämt mig för att det ska bli nåt afrikanskt i mitt 500 liters (120x65x65) kar igen.
    Frågan är bara vad. Kom med förslag, tack. och ja, jag vet att det finns 10000 såna här trådar, men man brukar lära sig nåt nytt av varje som dyker upp
  • christer antonsson
    Användare
    • september 2002
    • 183

    #2
    Ja du Eric det finns ju en hel del kul att stoppa i karet och i synnerhet när du har ett hyfsat stort sådant oxå.
    Ett gott råd till dig är att läsa på lite om arterna och om vilka som går ihop så du inte bara skaffar fisk efter att dom ser fräcka ut eller har fina färger då detta kan sluta i ren katastrof.
    Men för att ge dig ett tips på fisk så varför inte 4-6 lite större grupper Mbunas (finns ju lite att välja på)

    lycka till och återkom gärna med vad det blev/mvh Christer
    Christer Antonsson

    1800 liter Troffar:
    Ikola
    Pemba
    Duboisi- Mazwa
    Red Rainbow- Kapere

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Efter sjutton års frånvaro från akvariehobbyn så ville jag börja om med Malawi eller Tanganyika. Jag har mest sysslat med Malawi (Mbuna). När jag tänkte över det hela så kom jag fram till att Mbuna är ganska tråkiga - alla har ju samma beteende. De simmar runt och är vackra, spöar varandra och tuggar rom.

      Jag har bestämt mig för starta upp ett par Tanganyikaakvarium så fort min köksrenoveringen är klar. Det känns som det är mer variation. Där finns ju snäcklekare, grottlekare, sandlekare och Tropheus samt andra munruvare förstås.

      Malawi är för leasingakvarier i kontorsmiljö och på flygplatser! [B)] ;-)
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Testa malawi som inte är mbuna . Lite skojigare =)

        Bland tanganykrna är sandcikliderna mina favoriter, framförallt E.melanogenys/kilesa, X.spilopterus samt O.ventralis/boops/nasuta och C.furcifer/foae. Lite svårare fikar som man får vara försiktig med, oftast mycket känsliga. Dock är de supervackra om de mår bra. Priset är däremot högre än för vanliga tanganyikas men det är smällar man får ta.

        Cyprichromis är frisimmande ciklider (likaså paracyprichromis) som är perfekt om man vill ha ngot som håller sig till de övre vatenlagrena. Känsliga mot beröring så ta dem alltid med håven. Stressas lätt ihjäl och bör behandlas med varsamhet ifall man ska fånga dem med håv. Simmar väldigt snabbt, visar upp riktigt vackra färger och om de trivs leker de ofta. Äter inte sina egna yngel så de kan spotta i akvariet om där inte är så många fiskar som går upp till ytan. växter med långa blad som ligger i ytan är ett tips, där gömmer sig ynglena tills de är för stora för att vara byten åt substratruvare.

        Tropheus är ungefär som mbunas om du håller dem på lika villkor. Har du 30 tropheus moorii så visar de självklart upp ett fantastiskt beteende, men det gör 30 Labeotropheus fuelleborni också. Härliga fiskar, har själv två tropheusgrupper (Tr.duboisi maswa och tr. moori masanza)

        Snäcklekarna är de som jag tycker visar upp beteende konstant, de gräver och fightas dagarna i ända. Helt underbara!

        Prinsessorna har en egen avdelning och verkar vara rätt coola. har tyvärr aldrig haft dem själv.

        Hästnosarna är de underbaraste Tanganyikorna jag någonsin haft. min bästa akvaristiska upplevelse är när hästnoshonan släppte ut äggen ett och ett och hannen tog in dem i sin mun. En helt otrolig upplevelse! Alla biparentala munruvare är skitskojiga fiskar. Problemet är att hästnosaar oftast är aggressiva mot varandra om de inte är stensäkra par så mycket grottor behövs. Ett tips är att inte ha dem med Tropheus eftersom hästnosarnas magar oftast bär på bakterier som troffarna lätt kan bli sjuka av.

        Resten av tanganyikorna orkar jag inte skriva om nu, men där har du en fingervisning om vad för nå't skoj det finns i tanganyikasjön.

        I just ditt akvarium hade t.ex. ett par hästnosar, en grupp snäcklekare och ett gäng paracyprichromis nigripinnis passat perfekt!

        Malawicikliderna orkar jag inte skriva om ikväll, får ta det imorron.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • _erik_
          Användare
          • februari 2005
          • 242

          #5
          Först och främst: Tack för svaren!

          Har kollat runt en del och det står mellan ett akvarium med tanganyika, närmare bestämt: C. leptosoma "jumbo", X. flavipinnis och någon snäcklekare (tror L. brevis isf).

          Det andra alternativet vore malawi med N. venustus eller livingstonii, delfinciklider (C.moori) och någon mer haplis typ en protemelas eller copadichromis...

          Vad tycker ni? Blir venustus/livingstonii för stor för mitt kar?

          Kommentar

          • christer antonsson
            Användare
            • september 2002
            • 183

            #6
            N.Venustus blir ju ganska stor ca 20-25cm och kan vara rejält aggressiv vilket kräver stor yta skulle inte rekommendera dessa i kar under 700 liter och likadant gäller N.Livingstonii.
            Däremot skulle jag vilja rekommendera just C.Moori,C.Borley(Kadango),P.Taeniolatus hinderi red empress,P.Electra Superior. Denna sammansättning är både kul och färgstark.

            Om du ska ha tanganyika så satsa på tropheus typ Kiriza,Ikola,Bemba ,flashiga färger och väldigt trevliga.

            mvh Christer
            Christer Antonsson

            1800 liter Troffar:
            Ikola
            Pemba
            Duboisi- Mazwa
            Red Rainbow- Kapere

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • juni 2005
              • 1103

              #7
              Tycker Moorii är stökigare en venustus speciellt de gammla biffarna. men Moorii funkar i 540L inte mindre Venustus vill ha större o de blir stooora =)
              Har 7 Venustus nästan fullvuxna och 7 fullvuxna moorii o de passar kanon ihopp mycket roligare en golden o hongi mfl nog för de har sin egenhet =)
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                nja..dom du nämner blir stora och visst kan det funka i ditt akvarium men personligen skulle jag nog satsa på mbunas-som L.Fuelliborni eller nån annan mer STOR mbuna (det finns ett antal) om jag tolkar dej rätt att du vill ha stora ciklider eller!? Ditt akvarium ligger i gråzonen när det gäller riktigt stora ciklider och dom val du föreslår tror jag på till viss del..men som sagt ovan lite mindre..
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Venustus

                  Jag har en grupp venustus i mitt 720-liters och dom funkar jättebra tillsamans med mina andra fiskar som mest är mbunas.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...