Nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Robin
    svarade
    Om tråden nu övergår till alger: Hur kan man åstakomma "Aufwuchs" i ett akvarium?

    Jag har sett det på en tysk hemsida om viktoriaciklider men kommer inte ihåg adressen.

    Går det att fixa detta eller är det bara ett foto ifrån sjön?

    Lämna en kommentar:


  • Robin
    svarade
    Om tråden nu övergår till alger: Hur kan man åstakomma "Aufwuchs" i ett akvarium?

    Jag har sett det på en tysk hemsida om viktoriaciklider men kommer inte ihåg adressen.

    Går det att fixa detta eller är det bara ett foto ifrån sjön?

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Har bestämt mig för att göra 30% delvattenbyte trots allt+skrapa loss algerna från modulerna innan byte. Så att nu är det klart.
    Få se effekterna. Fr.o.m nu blir det att göra 30% vattenbyte varje söndag. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Har bestämt mig för att göra 30% delvattenbyte trots allt+skrapa loss algerna från modulerna innan byte. Så att nu är det klart.
    Få se effekterna. Fr.o.m nu blir det att göra 30% vattenbyte varje söndag. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Såg precis nu att jag även har lite gröna alger på mina BTN moduler? Är det normalt att ha både brun och grönalger samtidigt nästan bredvid varandra?! De bruna är dock fler till antal.

    Och slutligen, ska jag satsa på ett 30% delvattenbyte idag?

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Såg precis nu att jag även har lite gröna alger på mina BTN moduler? Är det normalt att ha både brun och grönalger samtidigt nästan bredvid varandra?! De bruna är dock fler till antal.

    Och slutligen, ska jag satsa på ett 30% delvattenbyte idag?

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Nu tog jag bort de, det var inte meningen.

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Nu tog jag bort de, det var inte meningen.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    3st identiskt lika inlägg?!?! Jag vet att det ibland kan "haka upp sig" när man skall skriva inlägg, men det kan man alltid plocka bort i efterhand. Det blir jobbigt att läsa igenom ämnen och inlägg om det dyker upp många inlägg på det här sättet...

    140kr/st för dammodlad Demasoni tycker jag låter ok. Inget superpris, men heller inget överpris...

    Kommentar till nedanstående inlägg av Andre: Ingen fara...jag ville bara upplysa dig om att det hade blivit fler än du troligtvis menat.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    3st identiskt lika inlägg?!?! Jag vet att det ibland kan "haka upp sig" när man skall skriva inlägg, men det kan man alltid plocka bort i efterhand. Det blir jobbigt att läsa igenom ämnen och inlägg om det dyker upp många inlägg på det här sättet...

    140kr/st för dammodlad Demasoni tycker jag låter ok. Inget superpris, men heller inget överpris...

    Kommentar till nedanstående inlägg av Andre: Ingen fara...jag ville bara upplysa dig om att det hade blivit fler än du troligtvis menat.

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Den 18/12 hade jag Nitrat halten på 10mg/l
    Idag 21/12 20mg/l

    Processen ser ut att fortgå mot tills Nitrat halten pikar runt 240mg/l enligt färgskalan. Är det rätt?!
    Då ska vattenbyte ske på 30%. Är jag rätt ute?!

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Den 18/12 hade jag Nitrat halten på 10mg/l
    Idag 21/12 20mg/l

    Processen ser ut att fortgå mot tills Nitrat halten pikar runt 240mg/l enligt färgskalan. Är det rätt?!
    Då ska vattenbyte ske på 30%. Är jag rätt ute?!

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Enligt denna sida så är effektivaste sättet att bli av med bruna alger att göra 50% delvattenbyte! Vad säger du Micke?



    Vågar jag göra det utan att störa inkörningsprocessen från Din sida.

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Enligt denna sida så är effektivaste sättet att bli av med bruna alger att göra 50% delvattenbyte! Vad säger du Micke?



    Vågar jag göra det utan att störa inkörningsprocessen från Din sida.

    Lämna en kommentar:


  • Andre
    svarade
    Har fått några små bruna prickar på mina BTN moduler samt några stycken på framrutan. Är det bruna alger eller?
    Har haft karet igång i 17 dagar nu, samtliga fiskar är på plats sedan fredag. Matarmycket försiktigt 6 dagar i veckan. Vad kan detta bero på?
    Funderade på att göra delvattenbyta till helgen men det är kanske dags att göra det tidigare? Vad säger ni? Erfarenheter? Har blir jag av med prickarna?
    Mätte nitrat halten i fredags och den var 10mg/l
    I början var den noll enligt Mickes tabell.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...