Nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poppo
    Användare
    • juli 2002
    • 85

    Nystartat kar

    Halloj,

    Äntligen har jag fått upp mitt kar. Bakgrund, grus, sten och någon växt är på plats. Nu är frågan hur länge jag ska vänta med att införskaffa fisken.
    Jag tror att jag kan räkna på lite kortare tid än de vanliga rekommendationerna, eftersom jag har tre filter (två inner, ett ytter; total kapacitet 3900 l/h) som varit igång flera år tidigare, och även stått igång då akvariet har varit obebott för att bibehålla bakteriekulturen.

    Karet har nu stått uppe sedan i lördags och det börjar klia lite i fingrarna. Vet ju att jag har halva min grupp demasoni som står och väntar nere i handeln. Tänkte väna tills typ fredag och då släppa i ca 10 st för att sedan vänta ytterligare en vecka med att släppa i resterande 15. Sen dröjer det väl till slutet av månaden innan jag får andra halvan av gruppen men då tänkte jag ha i alla 25 på en gång eftersom då har 25 st redan gått i karet nästan en månad.

    Vad tror ni? Kan detta vara lämpligt?



    //Pontus
    //Pontus
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    köp bakterie kultur på flaska .släpp ner laxen , mata sparsamt

    dont eat ur pets dude

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • april 2002
      • 1321

      #3
      Tjena!
      Jag skulle snacka med Stefan om detta!
      Han har ju "svart bälte" i ciklidfrågor!
      Det handlar ju om en del pengar....
      Hoppas att man få se projektet snarast...

      Lycka till!

      /Hank

      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • Poppo
        Användare
        • juli 2002
        • 85

        #4
        Du kan få se det ikväll om du vill....men nån fisk är ju inte i, men det är snyggt ändå

        Stefan rekommenderade att jag hämtade typ tio på torsdag-fredag, tog resten av dem han har hemma veckan efter och sen tar jag resterande 25 när han får tag i dom, vilket han trodde var innan månadens slut.

        Ska du titta förbi ikväll eller?

        Ring mig snarast i såfall.
        0733-74 80 21



        //Pontus
        //Pontus

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          I nystartade akvarium får man oftast väldigt mycket bruna kiselalger. När de försvinner är det ett tecken på att balansen i akvariet böjar fungera. Om du har dina filter igång med förhoppningsvis fungerande bakteriekulturer går det troligtvis mycket fortare att få balans. Börja alltid med några få fiskar och mata ytterst sparsamt den första månaden (vuxna ciklider klarar sig flera veckor utan foder). Köp nitritest och mät ofta!

          Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!



          Mvh Michael Persson
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Poppo
            Användare
            • juli 2002
            • 85

            #6
            Jag fick en del bruna alger när jag satte karet med framrutan mot ett fönster för att se om jag kunde få till lite algväxt på bakgrunden innan jag startade upp det, men avslutade det projektet då det som sagt bara blev bruna alger. När jag flyttade över mina filter till karet upphörde den bruna algproduktionen, och nu har jag bara lite kvar i någon håla i bakgrunden. Annars är det bara några små fläckar av gröna alger som syns till. Detta borde väl tyda på att bakteriekulturen i filtren är intakt.

            I vilket fall som helst. Tog ner ett vattenprov till min handlare igår så vi kunde mäta med hans elektroniska verktyg (har fått för mig att de är mer exakta, synd att de är så dyra) och vattnet var av kalaskvalitet. Absolut noll nitrit, och ett pH på 8.

            Vi bestämde oss därför att jag skulle ta hem den gruppen han hade hemma (24 st Ps.Demasoni) och köra på dem tills vidare, för att sedan ta ytterligare ungefär lika många till i slutet av månaden.

            Första dygnet verkar fortlöpa utan problem. Fiskarna är extremt pigga och livliga. Jag förväntade mig att inte se så mycket av dem innan de "kommit in" i sitt nya hem, men de simmar i mer eller mindre samlad trupp ute på öppna ytor, och gör då och då någon avstickare för att utforska de olika stenpartier och grottor som finns. Endast några av de finaste hanarna håller sig lite för sig själva i någon grotta eller skåra. Det verkar nästan som att de ommedelbart började rangordna sig och bilda små revir. Den färgstarkaste hannen jag har jagar ihärdigt bort alla andra från ett mindre stenparti precis vid högra sidrutan.

            Spännande är det i a f. Fyfan vad jag har längtat efter att få upp ett stort kar igen.

            Förresten, lite rådgivning....jag ska ju ha i ca 25 demasoni till. Min handel hade inga inne just nu men kunde plocka hem dammodlat från Burundi för 140 :-/st. Är det ett bra pris. Dammodlat brukar väl hålla relativt hög kvalitet, va? Är ganska sugen på dem faktiskt.



            //Pontus
            //Pontus

            Kommentar

            • Andre
              Användare
              • december 2003
              • 92

              #7
              Har fått några små bruna prickar på mina BTN moduler samt några stycken på framrutan. Är det bruna alger eller?
              Har haft karet igång i 17 dagar nu, samtliga fiskar är på plats sedan fredag. Matarmycket försiktigt 6 dagar i veckan. Vad kan detta bero på?
              Funderade på att göra delvattenbyta till helgen men det är kanske dags att göra det tidigare? Vad säger ni? Erfarenheter? Har blir jag av med prickarna?
              Mätte nitrat halten i fredags och den var 10mg/l
              I början var den noll enligt Mickes tabell.
              MVH/Andre

              Kommentar

              • Andre
                Användare
                • december 2003
                • 92

                #8
                Har fått några små bruna prickar på mina BTN moduler samt några stycken på framrutan. Är det bruna alger eller?
                Har haft karet igång i 17 dagar nu, samtliga fiskar är på plats sedan fredag. Matarmycket försiktigt 6 dagar i veckan. Vad kan detta bero på?
                Funderade på att göra delvattenbyta till helgen men det är kanske dags att göra det tidigare? Vad säger ni? Erfarenheter? Har blir jag av med prickarna?
                Mätte nitrat halten i fredags och den var 10mg/l
                I början var den noll enligt Mickes tabell.
                MVH/Andre

                Kommentar

                • Andre
                  Användare
                  • december 2003
                  • 92

                  #9
                  Enligt denna sida så är effektivaste sättet att bli av med bruna alger att göra 50% delvattenbyte! Vad säger du Micke?



                  Vågar jag göra det utan att störa inkörningsprocessen från Din sida.
                  MVH/Andre

                  Kommentar

                  • Andre
                    Användare
                    • december 2003
                    • 92

                    #10
                    Enligt denna sida så är effektivaste sättet att bli av med bruna alger att göra 50% delvattenbyte! Vad säger du Micke?



                    Vågar jag göra det utan att störa inkörningsprocessen från Din sida.
                    MVH/Andre

                    Kommentar

                    • Andre
                      Användare
                      • december 2003
                      • 92

                      #11
                      Den 18/12 hade jag Nitrat halten på 10mg/l
                      Idag 21/12 20mg/l

                      Processen ser ut att fortgå mot tills Nitrat halten pikar runt 240mg/l enligt färgskalan. Är det rätt?!
                      Då ska vattenbyte ske på 30%. Är jag rätt ute?!
                      MVH/Andre

                      Kommentar

                      • Andre
                        Användare
                        • december 2003
                        • 92

                        #12
                        Den 18/12 hade jag Nitrat halten på 10mg/l
                        Idag 21/12 20mg/l

                        Processen ser ut att fortgå mot tills Nitrat halten pikar runt 240mg/l enligt färgskalan. Är det rätt?!
                        Då ska vattenbyte ske på 30%. Är jag rätt ute?!
                        MVH/Andre

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          3st identiskt lika inlägg?!?! Jag vet att det ibland kan "haka upp sig" när man skall skriva inlägg, men det kan man alltid plocka bort i efterhand. Det blir jobbigt att läsa igenom ämnen och inlägg om det dyker upp många inlägg på det här sättet...

                          140kr/st för dammodlad Demasoni tycker jag låter ok. Inget superpris, men heller inget överpris...

                          Kommentar till nedanstående inlägg av Andre: Ingen fara...jag ville bara upplysa dig om att det hade blivit fler än du troligtvis menat.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            3st identiskt lika inlägg?!?! Jag vet att det ibland kan "haka upp sig" när man skall skriva inlägg, men det kan man alltid plocka bort i efterhand. Det blir jobbigt att läsa igenom ämnen och inlägg om det dyker upp många inlägg på det här sättet...

                            140kr/st för dammodlad Demasoni tycker jag låter ok. Inget superpris, men heller inget överpris...

                            Kommentar till nedanstående inlägg av Andre: Ingen fara...jag ville bara upplysa dig om att det hade blivit fler än du troligtvis menat.

                            Kommentar

                            • Andre
                              Användare
                              • december 2003
                              • 92

                              #15
                              Nu tog jag bort de, det var inte meningen.
                              MVH/Andre

                              Kommentar

                              Arbetssätt...