Viktoriaciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Viktoriaciklider?

    Hej!
    Äntligen är jag klar att köra ingång mina akvarier!
    Jag har tänkt starta upp ett antal artakvarier med Viktoriaciklider. Jag hade tänkt börja med ett kar på 363 l med måtten 120x55x55. I det tänkte jag ha Haplochromis sp. "thick skin" .

    Min fråga är nu hur många man bör ha samt vilken fördelningen mellan könen som är lämplig?

    MVH/Stefan
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Efter egna erfarenheter (CB nr 4/04) så är det bästa att ha så få hanar som möjligt och så många honor som möjligt. Alltså precis som de flesta Malawis. Har du inte det kommer antalet hanar att reduceras ganska snabbt och det tycker jag ju är synd. Det är aldrig kul med döda fiskar.

    Sen när den dominanta hanen har fått sin grupp som han vill leker han av honorna en efter en och slutar aldrig. Jag hade alltid honor som tuggade och vad yngel de gav. Rekordet för mig är 33 små fjantar i samma kull och hona. Även hanen som står som nr 2 i hierarkin kan få komma till ibland.

    Sammanfattning: Så många honor som går på varje hane.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hur många tror du jag kan ha totalt i detta akvarium?

      MVH/Stefan

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag holl 20 ungfiskar av thick skin i ett akvarium av den storleken vilket funkade. Det gar halla flera hanar i 200 liter och fa tva att farga ut, men det ar inte att rekomendera. Haller man 20 vuxna Pundamilia i ett sadant akvarium sa fargar de endast ut i nagra minuter nar de leker. Du ska ha en hane eller tre+. Till detta ska du som minst ha tre honor, men ju fler desto battre (inom rimliga granser).

        Har pa jobbet haller vi inte tva viktoriaarter tillsammans utan haller dem med malawizebra.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jag kommer bara att hålla en art av viktoriaciklid i varje akvarium. Är man tvungen att ha andra fiskar i akvariet?

          MVH/Stefan

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det gar definitivt mycket battre om du har "dither fish" med dem. Oreochromis karongae ar den en mycket bra dither fish. De tumlar runt och ar stora, men flyttar pa sig om nagon brakar. Jag vet folk som haft kongotetra som dither till viktorior. Vi vagar aldrig ha enartsakvarier pa jobbet utan slanger alltid i lite annan fisk.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ok då vet jag. Jag tackar för svaren.

              MVH/Stefan

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Är det möjligt att ha någon art av Aulonocara med "Thick skin"?

                MVH/Stefan

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Det ar troligen en valdigt bra kombination. Protomelas bryr sig inte om Pundamilia och vise versa atminstone.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...