Lepidiolamprologus arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    Lepidiolamprologus arter

    Nån som har/haft dessa arter? Är (återigen) sugen på att skaffa L.Elongatus men ännu mer L.profundicola "yellow kongo" som verkligen är läcker-kolla in dessa bilder (har varit uppe förut)


    Nån som vet nått om denna art?
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Jag har haft Elongatusen. Vann ett VF-par på ciklidstämman i Filipstad. Tyvärr fick de inte plats hemma hos mig så de fick ett nytt hem. Nu vet jag inte var de är.
    HUr som helst såg jag inga speciella beteenden hos dem. Stora buffliga rovciklider bara.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Jag har en mindre variant, L. hequi, som sägs leka i snäckor. Trots att jag har snäckor i karet så leker den hellre i grottor som de absolut ska gräva ut själva. Mycket tuffa fiskar, det smäller direkt om något annat kommer för nära - de tvekar aldrig. Verkar trots sin litenhet (hannen ca 10 cm, honan ca 7 cm) vara rovfiskar. Foder tas alltid i en sanslös kvick rusch. För övrigt en av de få fiskar som kan sätta Prinsessor på plats - så länge sessorna håller sig i ytvattenskiktet så får de vara i fred, men Gud hjälpe dem om de går ner mot botten. Karet är på 250 liter och välförsett med gömställen, så hequin verkar ha lite utrymmeskrav. Tillsammans med andra tuffa fiskar kan jag varmt rekommendera dem.

      De större Lepidiolamprologus-arterna har jag inte testat - än. Misstänker att de är rätt tuffa de med. Har läst en del om dem, och de behöver mycket plats. Snabbsimmare är de också.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Jag har även haft VF Lepidiolamprologus Meeli, det var en av de tuffaste fiskar jag någonsin haft. Tycker det är synd än idag att honan dog och att jag var tvungen att göra mig av med hanen. Han blev för aggressiv.
        Även denna som Patrik säger, en snäcklekare på max 8-10 cm.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          tycker att just elongatusen blir riktigt snygg när den färgar,angående aggressivitet är den måttlig tycker jag-det är en stor ciklid så den behöver mest visa upp sej-så var det iallafall i mitt akvarium där det gick Neolamprologus modestus som blir hälfen så stora.
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            När jag tittar närmare på dessa bilder blir jag helt övertygad om att det inte är elongatus jag hade utan den fisk jag hade såg precis ut som L.profundicola "gold"! Robin! såg dina elongatus som bilderna på elongatus på den här sidan?
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Det händer inget på den sidan.. inga bilder vad jag kan se.
              Mina såg ut så här: http://www.cichlid-forum.com/photoga...ongatus_03.jpg
              Inte riktigt utfärgade men man såg att hanen började bli mörk. Tyvärr hade jag dem inte så länge.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                men du får väl upp artlistan? isåfall gå in på arten ifråga, ja får inte upp din länk! hehe..
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Kassa länkar helt enkelt båda två ;-)
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  Arbetssätt...