Foder Kiriza

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth_Slite

    Foder Kiriza

    Hej
    Har skiftat besättning i mitt fjällhotell. Har numera ett 20-tal Kiriza och behöver ändra räkmixen eller kanske byta till något annat än räkmix. Är det ngn som har ett bra recept på räkmix till Kiriza? Och som kan tipsa om inköpsställen till vitaminer eller annat som nu rekommenderas.
    Mvh
    Kenneth
  • pare
    Användare
    • oktober 2004
    • 60

    #2
    kör med 1/3 räkor,2/3 ärtor och spenat.
    gelatin och astaxanthin.
    funkar kanon för mig till pemba och kachese.
    fått mycket bra färger och leker regelbundet
    fins en länk här på ciklid till en återförsäljare av astaxanthin kommer bara inte ihåg vad den heter
    mvh patric

    Kommentar

    • akva99
      Användare
      • september 2005
      • 527

      #3
      jag vet att aquarium malawi har recept på räkmix till tropheusar på sin hemsida
      som fungerar bra.själv köper jag multivitamin+mineraler på apoteket.peter

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Använder man Astaxanthin som tillskott i räkmixen behövs inga ytterliggare vitaminer då även övriga ingredienser ger bra tillskott av vitaminer.

        Länk till erbjudandet:



        I den här tråden diskuteras Astaxanthin och erbjudandet till NCS medlemmar:

        Kommentar

        • Kenneth_Slite

          #5
          Foder m Astaxanthin

          Tack för svaret Stefan! I din andra länk redovisas lämplig inblandning av A. Jag är dock tacksam att få ett komplett recept. Spenat eller inte, andelen räkor etc etc.

          Mvh
          Kenneth

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            jag har kört med receptet som akvarium malawi har på sin sida oc det fungera jättebra

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7


              //Stefan
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • shcolsson
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 256

                #8
                Jag kör med 40% räkor 10% musslor 50% ärtor. Dessutom tillsätter jag 1-2msk citronsaft/kg och ca 1 msk astaxhantin.
                Detta har alltid fungerat för mina olika typer av Tropheus.
                Utöver detta ger jag dem torrfoder, flingor , algtabletter och uppblötade pellets.
                Experience is something you get right after you need it.

                Kommentar

                • Kenneth_Slite

                  #9
                  Foder Kiriza

                  Det finns än idag flera varianter på räkmix-recept. Så var det för 5-10 år sedan och man tycker att receptlösningarna borde ha "smalnat av" en del efter inflytelse av erfarenheter och inte minst, kunskap från andra expertområden. Så använder t ex en del citron, musslor, spenat och andra inte.
                  Jag uppfattar att följande verkar vara en utbredd och generell lösning och som jag tänker testa (om nu ingen har ngn bättre...)

                  30-40% räkor
                  ev 10% musslor
                  50-60% ärtor
                  1 msk Astaxhantin
                  gelantin

                  Jag tackar härmed alla som bidragit med idéer och förslag. Ett särskilt tack till Stefan för fördjupningen kring Astaxhantin!

                  /Kenneth

                  Kommentar

                  Arbetssätt...