Matvägrande Maingano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CalleDalin

    Matvägrande Maingano

    Hej säger jag som ny användare av forumet.
    Jag är en nybörjare med akvarier överhuvudtaget och startade i somras upp ett 230 l Malawiakvarie.
    Jag skaffade 15 ciklider (6 golden, 5 maingano och 4 perlmutt). Jag har skött akvariet enligt rekommendationer.
    Jag använder aqua safe + malawisalt och byter 1/3 av vattnet varje vecka.

    Nu har jag dock drabbats av två döda fiskar inom loppet av två månader. En maingano och en perlmutt. Jag misstänker (misstänkte?) dock att dessa två var hanar när de borde varit honor (och därigenom ihjälstressade av de större hanarna inom respektive art). Jag tittade noga på dem men såg inget som tydde på de sjukdomar jag läst om. Dock byggde jag om lite i akvariet efter dödsfall nr 2 för att ge dem fler grottor och gömställen.

    Men men, nu har jag en maingano (tror det är en hona) som matvägrat i ett par dagar och jag börjar bli orolig att det ska vara något fel (=sjukdom).
    Hon står mest stilla någonstans i ett hörn ellerligger på en sten eller på botten. Jag ser inget uppsvällt eller så men aktiviteten är lika med noll ch matintresset likaså.

    Jag undrar nu helt enkelt hur man hanterar en sådan här situation. Vad jag förstått är det inte helt bra att börja tillsätta mediciner. Men samtidigt vill jag ju inte att fisken smittar alla andra om den nu är sjuk. Tyvärr har jag inget extra akvarium och är i desperat behov av råd och tips! Ska man avliva direkt? Ska man ge den ett par dagar? Snälla, hjälp mig!

    Tack på förhand!
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    #2
    Det är inte så att hon tuggar?

    Kommentar

    • pare
      Användare
      • oktober 2004
      • 60

      #3
      har du kollat hur deras avföring ser ut??
      skulle kunna vara bukvattensot i ett tidigt stadium
      mvh patric

      Kommentar

      • CalleDalin

        #4
        Nej, jag har studerat henne ganska länge och det ser inte ut som om hon tuggar. Tyvärr har jag ju aldrig sett hur det ser ut men i och med att hon står still såpass så kan man få en bra koll på henne.

        Avföringen ser i mina ögon ok ut. Ingen genomsynligt eller längre trådar.
        Jag har funderat på bukvattensot då det är det som känns närmast när man läser beskrivningar.
        OM det nu är bukvattensot, vad bör jag göra då? Avliva och hoppas eller medicinera eller...?

        Tack för att ni hjälper!

        Kommentar

        • pare
          Användare
          • oktober 2004
          • 60

          #5
          hör efter i din zoo butik om dom har något mot bukvattensot, flagyl är bra men då måste du få det utskrivet av en veterinär
          mvh patric

          Kommentar

          Arbetssätt...