Ultimata könsfördelningen på demasoni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Ultimata könsfördelningen på demasoni?

    Har lite beslutsångest inför kommande inköp.
    Hur skulle ni ha komponerat ihop en grupp på 15 st alternativt 20 st demasoni, med tanke på könsfördelning. Hur många hannar och hur många honor?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • PowerMerca
    Användare
    • mars 2005
    • 173

    #2
    3+12 eller 4+16 borde ju vara bra. då får ju varje hane fyra honor vilket borde vara toppen.

    Kommentar

    • badboy
      Användare
      • maj 2005
      • 137

      #3
      mina 2+2 får ju som du vet yngel hela tiden, så kanske det inte spelar så stor roll?

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        det är framförallt nästan omöjligt att få en säker könsfördelning på demasoni. De ser ju likadana ut. Men ett tips är att köpa ett gäng och sen se vad som händer. oftast ligger det väl runt 50/50 på könsfördelningen. Funkar oftast riktigt bra också (hannarna är upptagna med att fightas med varandra och låter honorna va ifred).

        Själv hade jag 4+4 i ett 250 med en massa goldens och det gick jättebra. gav en massa yngel
        Senast redigerad av Jonas E; 28 september 2005, 19:23.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • januari 2005
          • 373

          #5
          Jag inbillar mig att det är lättare att se könsskillnad när de är små men det är kanske nåt jag fått om bakfoten. Enligt svar verkar det ju funka med jämn könsfördelning så jag lägger inte ner mer energi på detta utan köper ett gäng till med fisk som ser bra ut helt enkelt.
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • badboy
            Användare
            • maj 2005
            • 137

            #6
            Köper du såna som "ser bra ut" så är det oftast hanar.
            Jag tycker det enklaste sättet att se skillnaden är att honorna är betydligt blekare och mindre än hanarna. Sen är ju betendet ett sätt att se skillnad på, men det är ju svårt att göra i en butik. Föresten ska du köpa några fullvuxna på nån butik och slänga ihop dom med ynglena du köpte ifrån mig?

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              #7
              var i filipstad och då föreläste leif demaison från florida han sa att det bästa är
              om man kan ha 25 % hanar.men det är ju inte så lätt att köpa fisk med den fördelningen.jag har grupper där det är 50-50 och det går bra det med.peter

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av badboy
                Köper du såna som "ser bra ut" så är det oftast hanar.
                Jag tycker det enklaste sättet att se skillnaden är att honorna är betydligt blekare och mindre än hanarna.

                Jag undrar hur ofta brukar detta stämma att de små bleka ämliga är honor och de färgstarka dominanta är hanar?

                mvh Lennart

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 373

                  #9
                  Ursprungligen postat av badboy
                  Köper du såna som "ser bra ut" så är det oftast hanar.
                  Jag tycker det enklaste sättet att se skillnaden är att honorna är betydligt blekare och mindre än hanarna. Sen är ju betendet ett sätt att se skillnad på, men det är ju svårt att göra i en butik. Föresten ska du köpa några fullvuxna på nån butik och slänga ihop dom med ynglena du köpte ifrån mig?
                  Med "bra" menar jag friska och pigga fiskar med fina band. Vad jag har förstått det stämmer det att honorna ofta har lite blekare färger när de är mindre men att det blir allt svårare att se könsskillnad när de blir större. Så länge det inte är dominanta hannar förstås.

                  Jag har införskaffat 5st 4-5 centimeters och 8st till kommer nästa vecka.
                  De är köpta från 3 olika butiker i Stockholm/Örebro för att få så "blandade gener" som möjligt ur odlingssynpunkt.
                  Dessa ska sedan få bo i samma kar som de 10 yngel som jag köpte av dig när dessa är stora nog.
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  • badboy
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 137

                    #10
                    Var ner till västerås förra veckan och sökte lite demasoni, men jag hittade inga.
                    Kanske jag kan få köpa några yngel av dig sen när dom är igång?

                    Kommentar

                    • aquanord
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 373

                      #11
                      Självklart!
                      simma lungt...
                      ------------------------
                      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                      Umeå akvarieförening
                      ------------------------

                      Kommentar

                      • medion
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 243

                        #12
                        Jag var osäker på könsfördelning när jag skulle köpa mina demasoni så jag köpte 30 st och håller tummarna att det blev en bra fördelning.

                        Kommentar

                        • qristina
                          Banned
                          • september 2005
                          • 85

                          #13
                          demasoni är nog den lättaste fisken som yngel att vända på dom och kolla könsöppningen, det är jätte enkelt. mvh en med stor och lång erfarenhet att odla malawi och taganyikacklider.

                          Kommentar

                          • aquanord
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 373

                            #14
                            Ursprungligen postat av qristina
                            demasoni är nog den lättaste fisken som yngel att vända på dom och kolla könsöppningen, det är jätte enkelt. mvh en med stor och lång erfarenhet att odla malawi och taganyikacklider.
                            Det där är nåt jag har länge har tänkt sätta mig in i hur det fungerar men aldrig lixom tagit mig i kragen och gjort några efterforskningar. Finns det nån sida på nätet med bra info om hur man könsbestämmer malawiciklider genom att kika på könsöppningen? En slags "könsbestämning för dummies" kanske...
                            simma lungt...
                            ------------------------
                            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                            Umeå akvarieförening
                            ------------------------

                            Kommentar

                            • Per Karlsson
                              Användare
                              • maj 2007
                              • 13

                              #15
                              Könsbestämmning

                              Här är en länk till bilder på hur man könsbestämmer.
                              PK

                              Kommentar

                              Arbetssätt...