Blanda troffar med annat...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Hm, jag tror jag kanske skall satsa på cyprichromisar ändå....
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Danne
      Användare
      • juni 2004
      • 17

      #17
      Tjena zaphi !

      Känner lite att det beror på storlek av akvariet.Just nu kör jag Opthamilapia boops, leptossar och hästnosar ihop med troffar har även haft i ett gäng jullar som jag sedan tröttnade på det här har fungerat väldigt bra för mig

      MVH Daniel

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #18
        Låter du fiskarna spotta i karet Danne?
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • maj 2002
          • 373

          #19
          Jag tänkte blanda mig i lite....
          En massa tips som du fått på sällskap låter alldeles utmärkt, det enda jag tycker verkar oklokt är just cyprisar, tror dom är lite för spröda och delikata för troffarna, MEN märk väl, jag har ju aldrig prövat, och skulle det visa sig gå fint kommer jag nog också prova.... så hör av dig i så fall på nåt sätt.("Cutekid" fick det ju att funka med xenotilapias vilket jag inte heller hade trott)
          Cyathopharynx går inte!!! tro mig, fenorna naggas o.s.v Ophtalmotilapia är nästan lika svårt men Boops t.ex är nog hårda nog, kanske ventralis ibland.
          /Carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #20
            Jag har haft Furcifer med troffar en period men det fungerade så att furcifern överlevde, men inte mer. Xenotilapia funkar, flavipinnis i alla fall. De andra vet jag inte. Cyprichromis kan fungera, jumbo-varianterna tror jag funkar bättre. men de bör nog vara ganska stora innan de släpps tillsammans med troffarna.

            Just nu kör jag vf och F1 Xenotilapia spilopterus med tropheus moorii masanza men troffarna är små. Jag ska dock bara ha xeno'sarna för sig själva med tre E.melanogenys jag också har. Jag vill ju gärna ha lite lek på både melanogenysen och spilopterusen.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #21
              Jag har 28 T.ikola tillsammans med 8 N. lelupi och det fungerar bra i ett 222L, visserligen är troffarna bara mellan 6-8cm.

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #22
                Troffar går bra ihop med allt (nästan).

                Jag förstod det som att det var yngel vi talade om. Kan någon berätta om yngel?

                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Oki, nu har jag inte testat heller men blandar mig i lite ändå... Cyps hade jag inte testat med, de kör ju i samma "region" som Troffarna = platskonkurrens. De är heller inte så tuffa, men jäkligt snabba, så kanske, kanske ändå...

                  En polare har kört Troffar med snäckskalslekare, Prinsessor, N. caudopunctatus, A. compressiceps (inte alla samtidigt dock) och det har funkat bra med alla dem i vart fall. Konkurrerar inte om platsen och är hyfsat tuffa.

                  Sedan var det saken med yngel. En utmärkt artikel för att få fram lite Troffeyngel i sällskapskaret är denna:



                  Är bara karet tillräckligt stort så borde det gå att få några småttingar av sällskapet också. De enda min polare fick fram yngel av var Prinsessorna, men det blev inte heller så många. Får tillägga att det inte fanns så många gömställen för dem.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...