Odla venustus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Challe
    Användare
    • december 2003
    • 111

    Odla venustus

    Hej,
    Har just nu 2 venustushonor som har tuggat i 14 dagar och nu börjar det att bli dags att flytta över dem till var sitt spottkar. Jag har dragit upp en hel del mbunasyngel men vad det gäller venustus så är jag helt grön. Vad är normal tuggtid för en hona? Kan man räkna med 21-28 dagar? Jag är tacksam för alla tips!
  • ebbe_20
    Användare
    • februari 2005
    • 283

    #2
    min hona gick i 15 dagar sen tryckte jag henne och de var ingen äggsäck kvar alls.
    fick 47 st
    MVh
    Ebbe

    Kommentar

    • Challe
      Användare
      • december 2003
      • 111

      #3
      Tack för tipset Ebbe,
      Jag har nu tömt honan (hon hade ruvat i nästan 20 dagar) och det blev 105 yngel! Helt otroligt!
      Var tvungen att ta en bild och räkna dem i datorn


      Släppte ner lite nykläckt artemia och de var genast framme och tog av dem, frågan är vad jag skall göra av ynglen som går med den andra honan, antagligen testar jag att låta henne spotta själv i en 60 litrare.

      Tar tacksamt imot fler tips på lämplig utfodring mm,

      Kommentar

      • Midas_Tom
        Användare
        • mars 2005
        • 809

        #4
        alltid kul med yngel särskilt när man får så många!!
        //tom

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

        Kommentar

        • jullen
          Användare
          • mars 2005
          • 628

          #5
          Verkligen häftigt challe!
          mvh ville.

          375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

          Kommentar

          • Challe
            Användare
            • december 2003
            • 111

            #6
            Det verkar som om de är lika matglada som sina föräldrar, jag hade bara lite artemia på kläckning som egentligen skall vara till mina killies, så när den sista artemian var förbrukade gav jag ynglen lite skalade artemiaägg, nu simmar samtliga yngel med värsta kalaskulan....

            Visst är det kul med många yngel... men frågan är om det går bli av med samtliga yngel för att inte tala om den andra honan som går och tuggar med en än större hakpåse (placerar henne i spottkar senare i veckan)....

            Kommentar

            Arbetssätt...