Mbuna yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • februari 2005
    • 192

    Mbuna yngel

    Jag har fått några kullar under en 6 veckors period, är det ok att låta de växa upp i samma kar, tänkte närmast på om de större käkar upp de små?
    De är 15-35mm och tänkte de skulle få gå och växa till sig i ett 180l kar.
    Stefan63
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Det är nog ingen fara! Jag har yngel som defenetivt är i matvänlig storlek men som de större inte ger sig på. Nu har ju de små möjlighet att gömma sig i mitt kar, men det pågår ingen jakt när de visar sig.

    Däremot så skulle de ge sig på andra fiskar om de hamna i karet, även de i större storlek. Skulle jag släppa ner en guppy som är tre gånger så stor som vissa yngel jag har så skulle den ryka direkt. De rör sig nog på ett sätt som är mer lockande.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Risken med de mindre ynglen är att de hamnar på efterkälken pga att de får för lite mat. Det bästa är nog att ha kullarna för sig men det ärju inte alltid man har möjlighet till det.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Mm,precis ,då kan man ha mer koll på de som hamnar på efterkälken i tillväxten och ta bort dem.men förövrigt ska det väl inte va nåt problem.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • PowerMerca
          Användare
          • mars 2005
          • 173

          #5
          jag matade mina mbuna med guppies-yngel en gång. Det var kortlivat...De hade inte en chans.

          Kommentar

          • Stefan63
            Användare
            • februari 2005
            • 192

            #6
            Ok, tack för svaren. Då får de minsta gå själva ett tag till och de andra får flytta.
            Stefan63

            Kommentar

            Arbetssätt...