Någon med erfarenhet av....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Någon med erfarenhet av....

    Metriaclima greshakei?

    Tänkte införskaffa denna mycket vackra (tycker jag) Malawi.
    Jag har följande uppsättning idag:
    3+3 Kadango Red Fin
    1+1 Protomelas taeniolatus, Fire Blue
    2+3 Aulonocara stuartgranti, Röd Rubin
    1+1 Ahli
    4+8 Golden

    Vet att vissa förespråkar få arter men många av varje än än "fisksoppa". Men det är ju så väldigt svårt att låta bli när det finns så många vackra ciklider. Sen har jag ju en rätt så stor burk (900 L), är det helt galet att blanda den med de arter jag har idag?
    Hur många (rekommenderar) kan jag hålla i så fall(hanar, honor)?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Vad gäller mbunas så är det alltid bättre med fler honor än hanar. Jag har haft greshakei och det är normalt en ganska tråkig fisk tycker jag men när den slår över till lekdräkt är hanen helt grym, isblå/vit med röda fenor. Riktigt snygg. Den kallas väl nått med "ice" också har jag för mig.

    Har du 900 liter kan du köra på, även om ju jag tycker det är bättre att ha många individer av få arter än tvärtom.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Jag tror inte det blir några problem med för många arter. Det här har jag i mitt 375 och de flesta arterna leker: 1+4 rödzebra, 1+1 Bright blue, 1+2 P. Hinderi, 1+3 Borleyi kadango, 3+4 C. Moori, 1+4 O. Lithobates och en otroligt vacker S. Fryeri-hane på 20 cm. Greshakein är en av mina favoriter också så pröva den fisk.

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • medion
        Användare
        • augusti 2003
        • 243

        #4
        Som zaphi säger så är det en helt underbar fisk i lekdräkt.
        Jag hade ca 20 st i ett å samma kar. Den dominanta hanen hade alltid lekdräkt å dom andra hanarna färgade om blixtsnabbt.Från å vara mörka å "gråa" till å bli isblå.
        Har för mig att dom kallas "ice blue" ibland.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Var och köpte 2+4 av Metriaclima Greshakei i lördags på Akvarieleasing. Den ena hanen har redan bildat revir och har full lekdräkt, grymt snygg isblå färg med röda fenor.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Kul, du blir säkert nöjd.

            Kommentar

            Arbetssätt...