Någon som använder äggtumlare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #31
    citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

    Tackar för infot om Metylenblått. Man skall alltså passa så att man inte får det på fingrarna. Äggtumlaren du hittat verkar vara "high-tech" jämfört med vin-glaset
    Vintumlare av vinglas passar mig perfekt, eftersom jag föredrar pilsner. Jag får nog gå fram med viss försiktighet ändå. Åsa gillar nämligen vin.

    Till sist en fråga: Hur länge använder ni äggtumlaren, bara till kläckning och inte längre, eller?
    Yngel med rejäl gulesäck, hur hanterar ni dem fortsättningsvis?
    Min zoon

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #32
      Har ännu inte använt äggtumlare själv än, men om ynglens huvud och stjärt sticker ut, kan de röra på sig själva. Bara de sprattlar runt lite (och inte kommer i kontakt med ngt ruttet), så ruttnar de inte.

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #33
        Nu när jag flyttade hade jag en fryeri hona som gick med rom, tog den i påse men då jag kom fram hade den spottat ut romen =( lade ner 3 korn till henne men hon bryde sig inte. tog då ett vinglas som jag stalde i mitt 200L yngelkar precis som på bilden sen tog jag och koppla på en slang på powerheaden ca30cm sen en plaströrsbit med hål i och sen slang igen efter det ner i karet. den biten där röret sitter är precis över vinglaset. lade i romen o hoppades på det bästa. Igår när jag kolla var alla kläckta =) de snurrar i glaset fortfarande kanske blir de yra?

        i själva karet har jag 37st moorii som är ca 3 veckor äldre kommer dessa att hacka på dem eller kan man ha dem tillsammans
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #34
          Det är aldrig bra att ha yngel som är födda tidigare än andra om de inte kan försvara sig, moori är ingen aggresiv art men man vet aldrig?

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2004
            • 531

            #35
            Hej!
            Förlåt en dum fråga men vad är en äggtumlare? Mvh Ann-Mari
            bryggan

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #36



              En apparat som skall kunna tugga äggen istället för en ruvande malawihona.

              /G
              Min zoon

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • januari 2005
                • 540

                #37
                Anmarie, titta tidigare i tråden. Står förklarat där.

                I söndags tömde jag för första gången Maingano (3 stycken)!! 2 av dem hade orangefärgade ägg, så slängde ner dem i min hemmagjorda äggtumlare (uppochnervänd petflaska med botten ursågad och med en syresten fastlimmad i locket!).
                Tyvärr fungerade den inte.... äggen lyfte inte! Bytte då reningsverk med ett annat kar och satte en Fluval 2+ på högkant framför ett ölglas. Det gick bättre. Har inte hunnit införskaffa ngt antimögelpreparat än, så nu gäller det att hålla tummarna!!

                Kommentar

                Arbetssätt...