Någon som använder äggtumlare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ozzp
    Användare
    • augusti 2002
    • 34

    Någon som använder äggtumlare?

    Har en tid haft bekymmer med ett par rödzebror som svalt/spottat i förtid (alla yngelkar tomma...) och nu byggt en tumlare som nu går med ett 40tal romkorn.
    Har ställt flödet så de precis bara lyfter från botten ibland och allt ser schysst ut utifrån vad jag kunnat läsa på nätet.
    De flesta artiklar gäller frontosa och tropheus men är väl tillämpbara på mbunas också.

    Finns det någon här på forumet som ibland eller mera regelmässigt kör med tumlare? Kom gärna med tips och ideer. Hur har ni byggt era, hur mkt flöde, hur mkt ägg osv har gett optimala resultat?

    Himla frustrerande med fisk som förr burit hela tiden och aldrig orsakat några problem. Enda skillnaden i akvariet nu och då är att jag bytt till en rosa hane istället för den blå och det går mera fisk i akvariet nu.

    "förbanna inte mörkret, tänd ett ljus" så sa Konfusius

    Jag hoppas att "förbanna inte fisken, bygg en tumlare" kan vara ett alternativ

    Ozzp
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Själv kör jag med luftpump o syresten. Det brukar funka bra ihop med metylenblått. Äggtumlaren är kanske en bra ide` o funkar bättre; men
    som tillägg i "tumlaren" bör du tillsätta lite Metylenblått (antimögel medel). Det kommer att höja kläckningsgraden. Metylenblått
    tillsätts så att vattnet endast får en svagt blå färg. Det brukar räcka med en "knivsudd".

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Vad är en tumlare? När jag hör ordet, tänker jag på torktumlare eller delfinen tumlare.

      Om man kan ha icke kläckte romkorn i en sådan, är jag intresserad. För 2-3 veckor sedan, såg jag två rödzebrahonor tugga. Förra helgen tömde jag dem. Bara ägg/rom!!
      Vet inte om dessa var befruktade eller ej, men de som kom ut, ruttnade inom ett par dagar (i det yngelkaret fanns dock bara en termostat och en syresten)......

      /M

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Jag har inte själv sett den mod. som ozzp pratar om. Men principen är att äggen hålls "svävande" i vattnet. Om man sågar av bottnen på en Pet-flaska och drar in luftslangen genom kapsylen. Vänder den upp o ner ,skruvar dit kapsylen igen, så har man enkelt gjort sej en tumlare
        Man reglerar sedan "tumlingen" av äggen med luftpumpen. En sak att tänka på är att man inte placerar luftpumpen under flaskan utan att ha en backventil emellan.
        Men ännu en gång.. det hjälper till att tillsätta Metylenblått.

        Kommentar

        • Ozzp
          Användare
          • augusti 2002
          • 34

          #5
          Ok Mr Fish, ska för säkerhets skull knycka lite metylenblått på jobbet och i alla fall ta med hem. Första tecknet på mögel så blir det blått... Väntar en stund för det ser så himla bra ut med tumlingen, alla ägg svävar och rullar i strömmen så jag tycker inte att det borde bli problem.

          Jag byggde min tumlare mha två plastburkar med lock. Den ena burken togs mitten av locket bort på så jag sparade själva gängorna i locket. Limmade sedan burken på locket uppifrån. i burkens botten togs ett hål i vilket ett rör ca 1,5cm tjockt limmades. Röret uppåt och det gamla locket längst ner, burken uppochned.
          Burk nr två skar jag bort bottnen ur och limmade på en ngt mindre burk på, även denna med bottnen bortskuren. Allt för att få en konisk behållare hela vägen med en rätt liten yta i bottnen (som en femkrona). Den lilla burkens botten ersatte jag med gammalt håvnät.

          Röret längst upp fick också håvnät i nedre delen på vilket en syresten vilar.

          Iden med en konisk burk hela vägen är att flödet blir "självjusterande", ju längre upp äggen åker dessto långsammare flödar vattnet och äggen sjunker igen. Ytterligare en fördel kan vara att de nästan frisimmande ynglen sedan har mera plats att röra sig och inte behöver ligga ihopknycklade i ett smalt rör.

          Ja, ja, mkt snack och vi har ju inte sett hur förträfflig denna anordning är ännu men som sagt det ser rätt ok ut.

          Ingen mera med ideer?

          Ozzp

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Fram med bilder Ozzp! Jag har gjort en del tappra försök att bygga eggtumbler, men inga har fungerat sådär 100% ännu.
            Tony Englund

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • april 2002
              • 953

              #7
              Brukade tömma mina honor i en lite större the-sil som placerades uppe vid ytan på karet.Låter betydligt enklare än en äggtumlare,behövs detta verkligen?

              Har en bild på the-silen på http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...927&gid=140123
              mvh Stefan

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Stiffe, det kan säkert fungera, men de övriga fiskarna i karet brukar ha en enorm förmåga att suga ut ägg ur de minsta maskor :/ Det verkar också som att äggen måste ha ganska bra cirkulation för att de inte skall bli mögliga (här kommer väl metylenblått in i bilden).
                Tony Englund

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Tony

                  Stiffe, det kan säkert fungera, men de övriga fiskarna i karet brukar ha en enorm förmåga att suga ut ägg ur de minsta maskor :/ Det verkar också som att äggen måste ha ganska bra cirkulation för att de inte skall bli mögliga (här kommer väl metylenblått in i bilden).
                  Ja, bra cikulation = syreriktvatten = svampen trivs inte. Ett annat
                  problem man stöter på, oavsett om man har metylenblått i eller inte,
                  är att när ett möglande romkorn ligger brevid ett -tidigare-
                  osmittat, så sprids svampen över till detta också. Jag brukar hindra detta (minska bortfallet) genom att dagligen avlägsna möglade romkorn. Jobbigt=Yes

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    #10
                    Ni vet väl att metylenblått numera räknas som cancerogent?
                    Handha det med försiktighet.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • stiffe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 953

                      #11
                      Ja,bra cirkulation(dock ej,för kraftig)är en självklarhet för att det ska funka och har man problem med att dom andra fiskarna norpar äggen så kan man ju alltid ha dubbla silar.
                      Jag hade sällan eller aldrig några problem med varken äggtjuvar, svamp eller mögliga ägg och har aldrig använt mig av metylenblått.
                      mvh Stefan

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av HazelCR

                        Ni vet väl att metylenblått numera räknas som cancerogent?
                        Handha det med försiktighet.
                        Det hadde jag ingen aning om! Och jag har genom åren inte direkt varit försiktig med det, -GULP- (-känner mej redan sjuk..)Var kan jag läsa mer om det?
                        Att Malakitgrönt (troligtvis felstavat)är cancerogent känner jag emellertid till; så euflavin har jag slutat att använda(blandning av malakitgrönt och metylenblått). Hälsn.

                        Kommentar

                        • Ozzp
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 34

                          #13
                          Har just blivit smärtsamt medveten om tonys inlägg...

                          Yngel som spottades för ca en vecka sedan har under natten lyckats mosa allt utom två ägg
                          Yngel-äggen (svansarna hde precis ploppat ut) blev tuggade genom håvnätet och ja trist är det. Ska modifiera med ett nät till en bit nedanför det befintliga så det inte blir flera äggmackor i dieten.

                          Ps det heter carcinogent

                          Ozzp

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Jag känner en kille som har 6 st vinglas i ett litet 20 liters kar. Han har en svag powerhead med utblåset i ett rör med 6 ventiler som han kan skruva på ovanför glasen.. vattnet rinner ner i glasen där äggen ligger och rör runt i glaset.. inte för mycket utan så att de guppar lite. Han har även i nått medel som göra att äggen inte ruttnar så lätt.
                            Funkar skitbra.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Ozzp
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 34

                              #15
                              Vintumlaren låter skitsmart.
                              Slätt fint glas som är skonsamt mot äggen, vet du vad han har för procent kläckning osv. Någon som vet vad som anses bra?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...