Nu var det ännu ett!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Nu var det ännu ett!

    Så nu har jag satt upp ännu ett kar med Malawiciklider, dessutom gjort om helt i mitt 600 liters. Jag var tvungen att flytta det, annars hade jag inte gjort om. Var extremt nöjd med det som det var dock.

    Det nya karet har måtten 125*55*50 och är en specialbeställning. Trevliga mått för ett mindre Malawikar. Betydligt bättre än de mer klassiska 222 liters som jag själv anser är för små för Malawi.

    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Kalle-El
    Användare
    • augusti 2005
    • 255

    #2
    Ursäkta att jag lånar denna tråd lite, men hur i all sin dar får ni plats / har ni råd med alla era kar? Verkar som att majoriteten här inne på forumena har minst 3 kar och jag fattar inte hur ni får plats med dem eller hur ni har råd, eller är det kanske något viktigt som jag missat?

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      prioritera din hobby så hittar du pengarna.

      Kommentar

      • Kalle-El
        Användare
        • augusti 2005
        • 255

        #4
        Jo man kan ju alltid prioritera bort hyra, räkningar och mat!

        Skämt å sido akvarier, fiskar och pumpar tycker jag har vettiga priser, men jag kan inte fatta hur "tillbehör" som sten och rötter mm kan vara så hysteriskt dyra? För att inte tala om BTN-bakgrunder eller moduler, man kan ju undra vilka pålägg vissa affärer gör ibland??

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          hehe well, btnbakgrunder är en lyx man inte unnar sig om man inte har gott om pengar. köp smart så blir det billigt.

          Kommentar

          • Kalle-El
            Användare
            • augusti 2005
            • 255

            #6
            Du har en poäng när det gäller BTN-bakgrunderna och att dessa kan anses vara lyxiga, men standardtillbehör som rötter och sten tycker inte jag borde vara så dyrt som det är. Jämför t ex Biltemas pris på grus med akvarieaffärers och bilden blir rätt klar. ( Även om detta kanske rör sig om ett extremfall. )

            Har kuskat runt i flera olika affärer senaste veckan och alla håller ungefär samma priser på dessa produkter dessutom.

            Är väl bara en tidsfråga nu innan man får en bitskkommentar från en upprörd akvarieaffärsägare!

            Kommentar

            • malplacerad
              Användare
              • maj 2005
              • 877

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Kalle-El

              Jo man kan ju alltid prioritera bort hyra, räkningar och mat!

              Skämt å sido akvarier, fiskar och pumpar tycker jag har vettiga priser, men jag kan inte fatta hur "tillbehör" som sten och rötter mm kan vara så hysteriskt dyra?
              Jag tycker nog att själva karet är det som kan dra iväg i pris särskilt när det rör sig om +600 liter eller om man vill specialbeställa pga udda måttval.

              Jag gillar verkligen ditt nya kar prayerman, du har fått till bra höjd på några av rösen, det brukar fiskarna gilla. Intressanta mått också, var det max du kunde ha där karet hamnade?

              Törs man fråga varifrån du beställde det samt vad det kostade?
              ||||

              Kommentar

              • Kalle-El
                Användare
                • augusti 2005
                • 255

                #8
                Tycker kanske du får jämföra lite vad det är du får för pengarna också. Ett kar bör kosta betydligt mer än "tillbehör" om man säger så. Dock skall jag villigt erkänna att jag inte varit upp och kikat på kar över 600 liter ännu. Dessutom tycker jag det kommer ut rätt mycket prisvärda begagnade kar, fast dessa kanske inte är så smarta att köpa in....

                Instämmer dock till fullo att Prayermans nya var snyggt!

                Kommentar

                • Rovfisken
                  Användare
                  • april 2005
                  • 178

                  #9
                  Stenar går ju alldeles utmärkt att plocka själv = gratis...( har hittat en jävla massa rund slipad sten på landet som brukar komma i sandlass mm. exakt likadan som säljs som "natursten" snygga som f-n. sen kan man ju undra hur skadad man är av hobbyn när man kollar efter snygga akvarie stenar överallt...hehe...alternativt kan man ju smyga ut på natten till nån stenbelagd tunnel med spet...näää!!
                  Mina kar

                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                  Kommentar

                  • Kalle-El
                    Användare
                    • augusti 2005
                    • 255

                    #10
                    Vågar man verkligen använda egenplockad sten? Trodde inte firrarna mådde så bra av detta...

                    Man skulle alltså behållit sin gamla stensamling med exemplar från hela Europa. Typiskt att de blev slängda i någon flytt då...

                    En del människor kikar ju på fåglar så varför skulle inte du kunna titta på sten.

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • december 2004
                      • 607

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Kalle-El

                      Ursäkta att jag lånar denna tråd lite, men hur i all sin dar får ni plats / har ni råd med alla era kar? Verkar som att majoriteten här inne på forumena har minst 3 kar och jag fattar inte hur ni får plats med dem eller hur ni har råd, eller är det kanske något viktigt som jag missat?
                      Enligt NCS gallup så är det vanligast med 2 eller fler än 6 akvarier.
                      Vi får väl veta var du hamnar till slut.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #12
                        Har 2st stora kar med btn kommer ett 3:e nu när jag ska flytta visst det är dyrt ligger ca 10.000 i varje kar bara på tillbehör btn och fiskar. fast sen är det ju inte min enda hobby utan jag sysslar med att bygga bilar också =) Då tycker man att akvarium är jätte billigt om man jämför =P

                        Man får helt enkelt ta sig råd =)
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #13
                          "sen kan man ju undra hur skadad man är av hobbyn när man kollar efter snygga akvarie stenar överallt"

                          Haha! Jag har också skitsvårt att inte tänka på karet så fort jag ser en cool sten...

                          Kommentar

                          • Challe
                            Användare
                            • december 2003
                            • 111

                            #14
                            600 litraren ser otroligt bra ut! Jag kör själv med en mängd lavasten i min 500 litrare men lavasten ger ett mörkt intryck i karet. Tycker dessutom att du har fått till ett relativt öppen lösning men ändå gott om grottor.

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #15
                              Någon frågade lite om karet. Jag har som ni förstått ett större kar och hade nu inte plats för ännu ett jättekar. Kunde inte ha ett större där jag skulle ha det. Det hade inte funkat med ett djupare, tyvärr. Men 55 djupt är riktigt trevligt! Karet är specialbeställt hos Djurmagasinet i Jönköping och kostade 2400:-

                              Sen var det lite snack kring stenar. Jag ser inga som helst hinder att plocka sten i naturen. Plockar man dem i ur marken så krävs visserligen mycket rengöring. De jag tagit till mitt 344 liters är direkt från sjön. Naturligare kan det knappast bli. Till mitt 600 liters har jag stenar från en klippa bakom mitt hus. De har inte legat i jord och varit "rena" från början.

                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...