Ålder på tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    Ålder på tropheus?

    Jag har en liten fråga, hur gamla blir tropheus?
    Mvh/Fredrik
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    En snubbe jag pratade med rätt nyligen hävdade att de lätt kunde bli över 20 år om de sköttes rätt.Vad han gick på var att han själv hade haft en vf grupp som var fullvuxen vid inköp och han hade dem sen i 12år utan problem.
    Kanske kan stämma!?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • roni
      Användare
      • maj 2003
      • 183

      #3
      Det var ju rätt gammalt, jag funderar på att köpa en grupp som är ganska gamla men då verkar det ju lugnt.
      Mvh/Fredrik

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Runt 15 år gamla kan de nog bli...men räkna med 10-12år som normalt. 20 år gamla verkar enormt tåligt. Tänk dig en hane, ständigt uppvaktande av honor...och sedan hålla på med detta non stop i 20 år!![xx(]

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Man brukar väl räkna med att en tropheus är produktiv i ca 7 år för att sedan bara leka sporadiskt.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • roni
            Användare
            • maj 2003
            • 183

            #6
            Så ni råder mig att inte köpa en grupp som passerat 10 år. Det är så grymt svårt att få tag i tropheus till ett vettigt pris här uppe i norr man blir tokig.
            Mvh/Fredrik

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Jag hade inte köpt den. Men det beror ju på om du vill odla på den eller bara ha gruppen som en syn för ögat. Ofta vill man ju ha bägge två
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Hehe... Så du var tvungen o fråga "eliten"? =)

                Mina Chipimbi som det handlar om i detta fall har passerat 10 år för ett par år sen cutekid och jag har nu i veckan haft 3 lekar med tuggande honor 3 kvällar i rad. I skrivande stund håller andra dominanta hanen på och leker av ännu en hona, får se om det blir nåt =). Så att de under sista 5-10(?) åren av sitt liv skulle skita i o leka tycker jag låter märkligt?

                Tycker det verkar konstigt om just mina skulle vara ett sånt extremt undantag?

                Kommentar

                • peter
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 161

                  #9
                  blackened dina fiskar är inget undantag jag känner flera som har gamla
                  troffar och de leker fortfarande.peter

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 546

                    #10
                    Någon som har eller har haft en bevisligen gammal fisk
                    av någon sort
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    • peter
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 161

                      #11
                      jag kan väl säga så här att de fiskvänner som jag pratar med är mellan 45 och 67 år själv tillhör jag den gruppen och en del har inte ens data.och hållit på med tropheus i minst 20 år vi har i stort sett gjort våra tabbar och tar inte död på dessa fiskar längre utan kan ha dessa i många år.
                      jag vet inte vad du menar med bevisligen gammal fisk? men roger persson
                      skrev i cb en artikel att det normalt tar ca 6år för en tropheus att bli
                      fullvuxen.med dagens specialfoder går det betydligt fortare om man vill.
                      jag förstår cutekid i sin syn på gamla fiskar för jag tror att många tömmer sina fiskar dels för att de skall få så många yngel som möjligt och att de skall leka så snart som går igen. då förbrukar man fisken ganska fort och behöver byta ut gruppen ganska ofta.
                      men struntar man i detta kan man ha glädje av fisken i väligt många år
                      för det är än fruktansvärt tålig fisk.peter

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        #12
                        Amen...

                        Det är synd att ni gamla rävar inte syns, men härligt att ni finns =)

                        Kommentar

                        • diskus
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 276

                          #13
                          Hej Fredrik,

                          Den Tropheus grupp jag hade (se CB 2001/2 tror jag det var) var då 10 år och var väldigt produktiv. Sen får du en gradvis föryngring vid lek om du låter några yngel gå kvar med den vuxna gruppen.

                          Mitt råd är: Är gruppen produktiv och ser bra ut, köp.

                          Lycka till Björn H.
                          Lite diskus, mal & malawi bilder
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                          Kommentar

                          Arbetssätt...