Underlig Auratus..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Underlig Auratus..

    Hej!
    Var precis nere i lokalen för att städa och mata. Passade även på att tömma två av mina VF Auratushonor som tuggat lagom länge nu. Tillsammans gav dom strax över 40st yngel, första leken i fångenskap.

    När jag satt där framför karet för att försöka luska ut vilka honor det var som skulle tömmas (hade fler som inte skulle tömmas idag), så upptäckte jag att en av "hanarna" också gick och tuggade. Med "hane" menar jag en Auratus med mörkgrå färg istället för gul. Första tanken var ju såklart att den lille rackaren hittat några överblivna pellets som ramlat ner i karet när jag lyfte bort glasen, men så var det inte. Fångade upp honom och kollade in i munen och där var det proppfullt med ägg. För att inte stressa fisken för mycket släppte jag tillbaka den snabbt, så jag hann inte kolla könsöppningen för att bortom allt tvivel säkerställa att det verkligen är en manhaftig flicka. Men visst verkar det så.

    Någon som varit med om detta innan, och hur vanligt är det att honor färgar som hanar? Jag har varit med om detta en gång tidigare på odlade auratus, men då förutsatte jag att det var nått fel i skallen på dom. =)

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Auratus har ju legat på "tio-i-topp" sedan stenåldern, men ingen känner igen något liknande? Märkligt!

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • ake
      Användare
      • december 2002
      • 99

      #3
      hade auratus på 70 talet och råkade ut för att vissa enstaka honor tog en mer hanlik färgteckning....mer brun än gul...vet inte varför men så hände det flera gånger....

      Kommentar

      • hanna
        Användare
        • april 2002
        • 118

        #4
        Jag har hört talas om att det inte ska vara ovanligt att äldre, gärna dominanta, autatushonor byter till hanfärg. Jag har däremot ingen egen erfarenhet att komma med.
        Mvh Hanna

        Kommentar

        • Mcoist
          Användare
          • oktober 2003
          • 154

          #5


          Ingen erfarenhet av auratus men har lombardoi i en lekgrupp där honorna var skarp blåa och hanarna skarpt gula men nu när honorna blivit lite äldre så har dom färgat om till gult så nu ser man inte skillnad på vissa av honorna mot hannarna längre.

          Kanske nått liknande på auratus
          1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • mars 2005
            • 628

            #6
            Min auratushona färgade om efter ett tag och blev jättegrå..

            Lite tråkigt,gillar auratushonornas starka färger.
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Jag har fätt för mig att anledningen till att en hona färgar om sig till en hanfärg är att hon känner sig hotat av de andra honorna samt den dominante hanen. På så sätt kommer hon bort från allt trassel med de andra honorna men hanen borde väl vara än mer på.. (revir) eller?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • medion
                Användare
                • augusti 2003
                • 243

                #8
                Ursäkta om jag stjäl tråden. Detta handlar om en annan Melanochromis nämligen johanni.

                Har en hona som bytt färg och blivit blågrå. Detta är en vuxen hona.
                Är det möjligtvis så att inom melanochromis familjen så kan honor färga om för att stärka sin position bland dom andra honorna?

                Kommentar

                • hanna
                  Användare
                  • april 2002
                  • 118

                  #9
                  Jag har också haft en johannihona som bytt till hanfärg (fast ganska blek) när hon blev äldre. Hos mig var det den dominanta honan som bytte färg. Jag har inte tagit upp detta tidigare eftersom jag fick mina johanni av en bekants bekant och inte kan vara helt hundra på att de är "renrasiga".
                  Mvh Hanna

                  Kommentar

                  • Micke_A
                    NCS Medlem
                    • januari 2003
                    • 638

                    #10
                    Tuppkammen är visserligen sydamerikansk, men en munruvare, och jag hade två VF som lekte ett antal gånger, och en gång betedde sig hanen precis som om han tuggade. Han höll sig undan, gjorde tuggrörelser med munnen, och när det gått några veckor började han bete sig som en hona som ska spotta, det vill säga, han parkerade på ett ganska undanskymt ställe, och jagade bort alla fiskar som kom för nära. Tyvärr såg jag honom aldrig spotta, och inga yngel heller, eftersom de inte var ensamma i karet.

                    Det verkar alltså som om även hanar kan tugga ibland, borde väl kunna gälla även malawiciklider. Har hört om andra fall där hanar, av arter där normalt honan tar hand om ynglen ensam, har tagit på sig yngelvården.
                    MVH Micke

                    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                    Kommentar

                    • CosmicWeed

                      #11
                      ta en titt på denan tråd Björne:

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        ja har 2 johanni hannar som ser ut som honor! Har haft dom ensamma för att se ifall dom färgar tillbaka men icke..lite konstigt tycker jag
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • medion
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 243

                          #13
                          Ja det är ju ett intressant fenomen.
                          Hoppas att vi får veta svaret.

                          Specmats hur vet du att det är hanar då?
                          Kan det inte vara så at det är honor som blivit som min?


                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            nej dom är klockrena hannar! har tagit upp och vänt på fisken för att kontrollera ifall det var som du tror men deras könsöppningar ser precis ut som en hannes
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • medion
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 243

                              #15
                              Ja jag misstänkte at du hade kollat så men var tvungen att fråga.
                              En annan fråga, Vad håller du ihop med dina johanni?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...