Börja odla på VF, vilken fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rundström
    Användare
    • augusti 2005
    • 51

    Börja odla på VF, vilken fisk?

    Hej alla ciklidvänner,

    Tänkte börja odla VF-fiskar, men vilka ska jag ha? (finns för mycket att välja på!). Akvariet jag hade tänkt använda till detta är på 222-liter (110x45x45). Finns det några fiskar som är "extra" lätta att få sålda? Det är Malawiciklider jag är ute efter att odla.

    Tacksam för alla tips!
    Fisksugen - igen!
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    storsäljare inom mbunas bör val vara M.Maingano, M.Auratus, Ps.Demasoni, L.caerelus, M.Zebra (röd zebra,bright blue).
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Pseudotropheus saulosi, Pseudotropheus socolofi (fd pindani), Pseudotropheus sp. acei "Luwala reef" och Labidochromis caeruleus "Golden" är väl några fler som är populära arter förutom de redan nämnda. Mycket vackra arter och ganska lättsålda.

      Kommentar

      • Rundström
        Användare
        • augusti 2005
        • 51

        #4
        Tack för tipsen!
        Som sagt finns det ju en hel del att välja på..
        Blev lite intresserad av rödzebra, det är ju ändå en väldigt vacker fisk. Någon som har tips om vart jag kan hitta dem vildfångade, helst i sthlms-området?
        Såg att Aquarium Malawi hade rödzebra.. dock kostade de typ 360 kr/st, vilket är ganska mycket pengar för en fattig student . Någon som har erfarenhet av Aquarium Malawi? Är det dom som gäller om man ska ha bra fisk att odla på?
        Fisksugen - igen!

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Intressant fråga, satan att man inte kan vara med. Ska börja med Malawi snart.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Om du ska ha VF Metriaclima estherae (röd zebra) så får du nog betala i den regionen.

            Det finns en hel del att välja på, men något av det viktigaste är hur gruppen ser ut som man odlar på. Det är viktigt att gruppen har fina färger, fina linjer osv. Detta gäller VF och odlat...i synnerhet odlat. Skaffar man VF så minimerar man risken med defekter och det är alldeles beroende på hur mycket man vill satsa på fiskarna.
            Det finns mycket odlad fisk som är kanonfina, men även de som är mindre fina. Röd Zebra och Golden har odlats mycket och där kan man ibland få uppleva diverse defekter såsom dålig färg, svarta sotfläckar på kroppen samt kroppsförändringar från ursprungsform.

            Kommentar

            • ryghar
              Användare
              • oktober 2002
              • 215

              #7
              Vita golden eller vita Labidochromis caeruleus kanske vore nåt att odla. Dem finns inte att köpa på många ställen vad jag sätt så de borde finnas efterfrågan. De är nog däremot inte billiga att köpa VF...
              Janne
              Min Zoon

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Demasoni!!!
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Rundström, förutom Malawi så är multisar jävligt lättsålda. Märkte det när jag avyttrade min senaste koloni. Ska jag bli mer kommersiell funderar jag på att sätta en tunna multisar i garaget. Och en annan med kardinaltetror. Den senare avslöjar jag inga detaljer kring.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Rundström

                    Tack för tipsen!
                    Någon som har tips om vart jag kan hitta dem vildfångade, helst i sthlms-området?
                    Skulle tippa på antingen Akvarieleasing eller Akvarielagret.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Rundström
                      Användare
                      • augusti 2005
                      • 51

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

                      Demasoni!!!
                      Funderade ett tag på det, men det känns som att det faller bort. För om jag har förstått det rätt så bör man ha en rejäl grupp på 20-25 fiskar, och det blir ju en hel del pengar, speciellt om man skall ha VF
                      Fisksugen - igen!

                      Kommentar

                      • Rundström
                        Användare
                        • augusti 2005
                        • 51

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

                        Rundström, förutom Malawi så är multisar jävligt lättsålda. Märkte det när jag avyttrade min senaste koloni. Ska jag bli mer kommersiell funderar jag på att sätta en tunna multisar i garaget. Och en annan med kardinaltetror. Den senare avslöjar jag inga detaljer kring.
                        Har haft "multisar" förut så känns som att jag vill pröva nåt nytt. Däremot kardinaltetror...
                        Fisksugen - igen!

                        Kommentar

                        • Rundström
                          Användare
                          • augusti 2005
                          • 51

                          #13
                          Om vi nu rent teoretiskt säger att det blir rödzebror, hur många honor bör man ha på en hanne? 1+3?
                          Fisksugen - igen!

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Måste bara ge Claes rätt. Multissar måste vara den mest lättsålda tanganyikacikliden. jag sålde gång på gång på gång till Mammut Zoo och Akvarielagret på 90-talet och de ville båda bara ha mer. Förlåt att jag gick från ämnet lite (men bara lite).
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Mr.Fish
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 1403

                              #15
                              "Tacksam för alla tips! " Ett tips är att du inte nödvändigast
                              behöver börja med VF. De är mycket dyrare än odlingsstammarna och inte heller vackrare än särvalsodlade djur.+ att de är enklare att hålla i akv. [?]

                              Kommentar

                              Arbetssätt...