Få som odlar demasoni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    Psym: Yep, nu har jag endast 7 yngel och min fina hanne + en hona kvar efter ett missöde i mitt 720. Så den linjen är väl ganska körd om jag inte får igång ynglena.

    Jag kommer definitivt att skaffa demasoni igen. Det är en underbar mbuna!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      "sorry" och jag bumpar en gammal tråd råkade hitta den vid sökning på demasoni pris Hur ligger det till i nuläget med priserna ? som sagt inläggen från 2005 var ju ca pris från 100-130kr och 75kr var billigt (affärspriser)

      jag har köpt mina demasoni (5st) för 69kr st, och nu efter 3 månader i mitt nystartade kar är 2 av honorna tuggande , en hona tömd på hälften av ynglena fick ut 4 är nog nax 4 st till i henne

      Kommentar

      • Jonas_
        Användare
        • november 2011
        • 101

        #18
        Vad är det som gör den så "annorlunda" jämfört med andra mbunas? Är ute efter en ny art till mitt malawikar och har sneglat lite på just demasoni verkar vara en liten tuff rackare som faller mig i smaken + att båda könen är riktigt vackra

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          ja det är riktigt bra med demasoni, att honan inte ser förj*vlig ut som många andra sorter, utan de är istort sätt oskiljbara tycker det är en superfin fisk jag ser lite den som motsvarighetern till Nemo saltvattensfisk

          här är en lite video på ett fint kar med lite demasoni (inte min)

          Support me on Pateron - https://www.patreon.com/AfricanCichlidHub►SUBSCRIBE◄ - http://goo.gl/1OeGu►Forum◄ - http://africancichlidhub.com/forum►Website◄ - htt...

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Demasonin är faktiskt lite lurigare än andra Mbunas. Jag trodde inte på alla rykten först, men har lärt mig efterhand. Dels är de känsligare och dels mer aggro inbördes än många andra Mbunas. Ibland har man dock tur och får det att funka ändå. Skrev en artikel om mina erfarenheter av den i CB för ett tag sedan. En otroligt vacker ciklid iaf, bland topp tio på min lista.

            Med priserna tycker jag inte det hänt särdeles faktiskt. 69/st låter hyfsat billigt.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8596

              #21
              Håller med Patrik. Jag tycker att demasoni förtjänar ett pris som är 2-3 gånger priset på basmbuna (om det nu finns något sådant).
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • martinrw
                Användare
                • maj 2003
                • 58

                #22
                Ursprungligen postat av mek
                I oktober förra året, var jag på g att köpa ett gäng Demasoni från en odlingslokal. Killen som var där sade, dels att jag kunde få köpa ett gäng om jag verkligen ville men att han starkt avrådde mig från detta. Han tyckte jag istället skulle köpa Maingano.

                Efter en del tandknissel och viskade svordomar, beslöt jag att ta hans rekommendation på allvar. Just nu hoppas jag att dessa skall börja producera yngel när som helst
                Demasoni ar helt problemfri att halla om man bara skoter och haller dem ratt.
                Jag har haft dem sedan de forst kom hit.
                Dessutom ar de lattlekta och fina att kombinera med det mesta.
                Vara honor producerar efter storlek, sma honor ger ofta mindre kullar storre honor slapper mer, och de leker efter klockan, dvs valdigt regelbundet.
                Tyvarr har kvaliten gatt ner avsevart sedan den tiden Roger Persson visade upp sina djur i CB.
                Det kravs mycket jobb och hard gallring for att komma tillbaka dit.

                Mvh
                Massor av malawi

                Kommentar

                • jocke325
                  Användare
                  • januari 2009
                  • 138

                  #23
                  Nu väcker vi denna gamla tråd!
                  Den första malawicikliden jag ägde, var demasoni, tillsammans med golden. Drog upp några kullar, o sen kom det annat emellan och jag gjorde mig av med min grupp
                  Har nu ett tag kikat efter denna fina fisk, men det jag har hittat är i min lokala zoobutik. Man vill ju ha en grupp om 20-30 st, men att pröjsa 100:- st för småskitar på 2,5 cm känns sådär.
                  Någon som vet om all demasoni som säljs via zooaffärer är odlad? Eller går vildfångad att få tag på??
                  Så många malawimänniskor som det finns i detta avlånga land, men så få av den finaste mbunan är för mig obegripligt....

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #24
                    Prova att annonsera i köp/sälj så kanske du får napp. Demasoni är ju en hyffsat vanlig mbuna så det finns många som odlar den i landet.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • endymion

                      #25
                      Vildfångad demasoni är nästan omöjlig att få tag på. Får man tag på dem kostar de flera tusen, men det är väl bara bra att de är dyra VF. Det finns ju kanske ca 500-600 vuxna individer vid Pombo Rocks, så det är ju inte bestånd som man ska fiska av i onödan.

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        #26
                        Tyvärr så har demasoni legat på C.A.R.E.S. Priority List som sårbar ett tag, så man får hoppas att det inte går att köpa vildfångade exemplar. Sökte på blocket och där finns det ett antal odlare som säljer demasoni billigt.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • BadDevil
                          Användare
                          • september 2012
                          • 47

                          #27
                          Jag har yngel i princip hela tiden till salu

                          Fisktorget.se - Köp och Sälj sajt för akvarister

                          BanEx - Gratis bannerutbyte för sajtägare

                          Kommentar

                          • Bjorn
                            Användare
                            • oktober 2009
                            • 939

                            #28
                            Ursprungligen postat av BadDevil
                            Jag har yngel i princip hela tiden till salu

                            http://fisktorget.se/sotvattenfiskar/demasoni-yngel_i9
                            Fisktorget.se... bra sida... jag behöver mat till mina rovfiskar!

                            ps: Jag köper alla 30 för 15 spänn styck!
                            Newbie December 2009
                            Malawi: 450 liter
                            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                            Järfälla/Stockholm

                            Kommentar

                            • BadDevil
                              Användare
                              • september 2012
                              • 47

                              #29
                              Tror inte jag har 30 kvar (vissa nya är för små än) men om du har vägarna förbi Halland hör av dig bara, kollar inte PM här så ofta så använd Fisktorgets kontakt form.
                              Fisktorget.se - Köp och Sälj sajt för akvarister

                              BanEx - Gratis bannerutbyte för sajtägare

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #30
                                Vill bara påminna om att annonsering ska ske på Köp och Säljavdelningen!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...