Få som odlar demasoni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Få som odlar demasoni?

    Jag har provat att annonsera privat ett par gånger efter Ps. demasoni-yngel/ungdjur men lyckas inte få några napp alls.
    Vad är det egentligen som gör att denna art betingar ett så förb*nnat högt pris i handeln? Jag har frågat runt i butikerna här i Umeåtrakten och de ska alla ha mellan 100:- och 130:- /st vid beställning. Det svider helt enkelt för mycket i studentplånkan om man vill ha en grupp på 15-20 individer.

    Får honorna väldigt små kullar yngel eller är det för att den räknas som "svårskött"? Jag hade fått för mig att det var en hyfsat vanligt förekommande ciklid inom hobbyn men jag kanske har fel?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Efterfrågan och tillgång styr priset. Demasoni är välkänt "trickig" att ha att göra med men det finns en del som odlar på den. Jag vet t ex en eller ett par här i Skaraborg. Problemen med Demasoni liknar i mångt och mycket de beryktade problemen runt Tropheus.

    Demasoni är ju verkligen en nypoppis art och då blir det lätt drag efter den...och detta har givetvis zoohandlarna/grossisterna snappat upp.

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Den ger inte så små kulla den hona som jag fått mest av gav 18yngel
      Det är svårt att hitta fina djur med bra linje och svärta.
      Har själv 2 grupper som jag hoppas ska kunna ge lite yngel.
      Men letar fortfarande efter ett 50-tal djur till för att ha en rejäl stamm att para ihop.
      Problemet är ibland att dom skan färg och är korta och feta

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Hmm. Jag tycker det är rätt många som odlar dem, men få som odlar med kvalitet (kör på de snyggare alltså). Beroende på vad man jämför med så ger de ju små kullar - 15-18 yngel per månad (max!!) mot t ex någon Corydoras som ger 500 yngel per månad. Malawi (sjöciklider öht) växer långsamt i relation till mycket annan fisk, så de tar ett tag på sig att bli säljbara. Plus att det kan vara lite trixigt att hålla dem. Själv lyckades jag finfint med en hanne och tre honor, men nu är det slutodlat på demasoni för denna gången.

        Hoppas i vart fall du hittar en bra grupp!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • badboy
          Användare
          • maj 2005
          • 137

          #5
          Har 14st demasoni-yngel i yngelakvariumet just nu, men hur dom kommer se ut det har jag ingen anning eftersom det är första kullarna(2st olika honor med 3veckor imellan).
          Men föräldrarna ser mycke fina ut.
          Och så tuggar nu ena av min honor så om ett tag kanske jag har några fiskar över..
          Sen så är det ju bara 30mil till luleå så det är ju nära dig.

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            För ett halvår sedan ungefär var jag väldigt nära att köpa en grupp... Då hade jag kontakt med två killar som bägge hade stora mängder yngel/ungfisk till hyggliga priser. Sedan försökte jag ännu en gång nu sent i våras och då visade det sig vara tvärkört! Inga säljannonser, ingen som svara på bytes osv... Man kan iaf säga att demsoni är en grymt lönsam art att hålla om man vill få in pengar till lokal eller liknande. Det verkar inte finnas någon hejd på efterfrågan just nu!

            Lycka till!

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #7
              Då gjorde jag mao en bra affär i våras när jag kom över en grupp på 20st. 5-10cm. för 40kr./st. :-D
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                det bästa med demasoni 'r att folk köper dem, oavsett storlek. jag sålde 50st 2cm demasoni på en vecka.....har aldrig fått in så mycket pengar från en fisk.

                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • PsyM
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 460

                  #9
                  hehe och jag köpte väl dina sista har jag för mig Jonas!?
                  Det går att få tag i bra djur... iaf så gick det när jag köpte mina. Köpte halva gruppen av Jonas och köpte andra hälften via annons här på ciklid.se och det var vuxna djur för 40:- styck så visst går det.
                  Min Zoon
                  Mitt 900 liters

                  Kommentar

                  • aquanord
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 373

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av badboy

                    Har 14st demasoni-yngel i yngelakvariumet just nu, men hur dom kommer se ut det har jag ingen anning eftersom det är första kullarna(2st olika honor med 3veckor imellan).
                    Men föräldrarna ser mycke fina ut.
                    Och så tuggar nu ena av min honor så om ett tag kanske jag har några fiskar över..
                    Sen så är det ju bara 30mil till luleå så det är ju nära dig.
                    Badboy: Det låter lysande! Skulle du kunna kontakta mig per mail? Jag hittar ingen mailadress till dig i din profil!
                    mvh
                    moori
                    simma lungt...
                    ------------------------
                    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                    Umeå akvarieförening
                    ------------------------

                    Kommentar

                    • mek
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 540

                      #11
                      I oktober förra året, var jag på g att köpa ett gäng Demasoni från en odlingslokal. Killen som var där sade, dels att jag kunde få köpa ett gäng om jag verkligen ville men att han starkt avrådde mig från detta. Han tyckte jag istället skulle köpa Maingano.

                      Efter en del tandknissel och viskade svordomar, beslöt jag att ta hans rekommendation på allvar. Just nu hoppas jag att dessa skall börja producera yngel när som helst

                      Kommentar

                      • Hank
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1321

                        #12
                        citat:Killen som var där sade, dels att jag kunde få köpa ett gäng om jag verkligen ville men att han starkt avrådde mig från detta. Han tyckte jag istället skulle köpa Maingano.
                        Sa han varför? Låter skumt...
                        Där missade du en firre med fart!!
                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                        NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                        Kommentar

                        • badboy
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 137

                          #13
                          Kan bara hålla med om att demasoni är en vacker fisk och spec. det där med att fisken är snabb. Det är bara tömma akvariet på inredning när du ska fiska upp en hona. Men inte visste jag att demasoni var så svår fisk att få tag på. Köpte 4st för 75kr st vara bara synd att han inte hade några fler.

                          Kommentar

                          • mek
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 540

                            #14
                            citata han varför? Låter skumt...
                            Yepp! Han sade att Maingano skulle fungera bättre i min tank (240 liter, med Hongi/Rödzebra/Golden), speciellt med tanke på att jag "bara" ville ha 10 stycken.

                            Tycker fortfarande att Demasoni verkar coolare, men är ändå nöjd med mitt köp

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              det cirkulerar otroligt mycket rykten kring denna mbuna och jag kan inte förstå vad som gör att den är lite mer klurig än andra!? Ibland tror jag att det framhäver arten att typ säga "jaa..dom här är komplicerade och inte alls som andra mbunas,," Det behöver inte vara så men iaf jag är skeptisk.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...