Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #16
    En sak som är jobbigt är att att fiskarna har ett namn i malwiboken och sedan har dom ett handelsnamn i sverige särskillt stugarnti fiskarna.
    Ex blå neon som inte heter blå neon i boken

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      Blå neon är ett namn man inte borde använda alls, inte bara för att det är ett handelsnamn, men för att det namnet verkar gälla för en mängd olika Aulonocaror som finns i både Tanzania och i Mozambiques norra delar. Man kan läsa om detta på sidan 195 i Ads "Malawiciklider i dess naturliga miljö - Tredje utgåvan". Om massor med folk med olika fiskar alla tror att de har "Blå Neon" så kan man ju själv fundera ut hur stor risken för korsningar i handeln blir.

      En annan sak jag märkt med just Aulonocara är att bilderna som finns på dem i böcker är oftast mycket sämre än hos mbunas. Om det beror på att de inte fotas lika mycket eller för att de helt enkelt inte blir bra på bild vågar jag inte svara på, men det är sällan de lever upp till sin riktiga färgprakt på bilder. Att välja art genom att titta på bilder är därför ett dåligt alternativ.

      Aulonocara sp. "Iwanda" har jag länge varit sugen på, men de exemplar jag sett i butik har varit sådär... Jag får väl göra en liten butiksrunda med dem i sikte snart...

      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #18
        Även jag har och har haft aulonocaror, 3+7 Aulonocara sp. röd rubin var det som fick mig att börja med Aulonocara (vilka jag drog upp ca 30 yngel på), min andra Aulonocara vart en trio Aulonocara jacobfreibergi otter point vilka har har kvar ännu, min tredje Aulonocara var ett viltfångat pare Aulonocara stuartgranti sanga (där hannen slog ihjäl honan efter två månader och sen dog efter nån vecka) och nu har jag skaffat mig en ny och förhoppningsvis ovanlig Aulonocara som jag hoppas få lite yngel på. Det kommer info och bilder någon gång i framtiden. Jag är dock inte säker på om den är ovanlig så jag vill inte göra en massa reklam än

        Angående Aulonocara chitande type masinje så vet jag inte riktigt men dansken Carsten Gissel fått upp några Aulonocara Chitande "yellow head" från Nkhata bay som såg ut att kunna bli helt otroliga. problemet är att de kostar 1495 danska kronor/par och därför följde de inte med mig hem i somras. hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag köpt två-tre par.......

        Den aggressivaste Aulonocara jag har haft var Aulonocara stuartgranti från Sanga. Detta kan även bekräftas av de handlare jag besökt som tagit in VF sanga i sina akvarium.

        Jag funderar starkt på att köpa några blå neon-aulonocara eller några Aulonocara baenschii. Eller kanske försöka få tag i någon helt annan aulonocara, vilken art det blir är aldrig säkert, de är ju så vackra allihop
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #19
          Nu är jag inne på min tredje art Aulonocara. Tidigare har jag haft två par. Röd Rubin paret var riktigt kul Hanen var riktigt tuff. Men de senaste, Jacobfreibergi "otter point" köpte jag 4 av och dom gillar jag skarpt. Klart mer intressant att studera dem när de är lite fler.
          Det jag också märkt med dessa är att de väldigt mycket går och betar på botten. Ser ut som de letar efter mat. Det beteendet har inte de andra haft.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            citat:Blå neon är ett namn man inte borde använda alls, inte bara för att det är ett handelsnamn, men för att det namnet verkar gälla för en mängd olika Aulonocaror som finns i både Tanzania och i Mozambiques norra delar.
            Härrör inte namnet "Blue neon" egentligen till en speciell färgpraktstyp? Just det med blått huvud, gul kropp och skiftande starkt blåa fenor? Jag tror även att storleken på dessa Aulonocaras är mindre än normalt. Det som skrevs tidigare om att "hai reef"-varianten anses vara den riktiga "Blue neon" vet jag inte om det stämmer. Finns det någon fakta att styrka detta på?

            Jag tycker precis som du, Zaphi, att "Blue neon" missbrukas eller kan lätt ge möjlighet att missbrukas. Enligt en del sajter så verkar vissa av de s k "Blue neon"-variationerna indelas i Aulonocara sp. Steveni gruppen.

            Den art som jag skall få hem är, som bekant, Aulonocara stuartgranti, Londo från Mozambique området.

            Många kanske hackar till, men jag såg en riktigt snygg OB variant i en butik och jag var väääldigt nära att köpa det paret, men jag hejdade mig då jag är ganska "allergisk" till framodlat manipulerade fiskar. Färgprakten hos denna Aulonocara var helt otrolig...rasande vackra färger så man kan ibland känna sig lite kluven.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #21
              Att de letar efter mat på bottnen är trots allt deras naturliga beteende, jag har sett på de f1-Aulonocara jag har nu att de mycket oftare utnyttjar sitt system för att söka genom sanden. Ibland verkar det t.o.m. som om de hittar mat som andra fisakar inte hade någon aning om. troligtvis så finns det några små djur i gruset ändå som de silar fram.

              Jag hoppas att de behåller detta beteende i fortsättningen eftersom det är så det ska vara, man ska kunna se fiskens naturliga beteende i akvariet.

              Ob-peacocken är en väldigt vacker men ytterst aggressiv hybrid. Det är vad jag vet en korsning mellan ob-metriaclima zebra eller liknande och aulonocara. Sen har den odlats så mycket att den blivit stabil.

              När det gäller Aulonocara sp.steveni så har det namnet försvunnit från vetenskapen och alla Aul. sp.steveni är nu stuartgranti om jag inte har fått allt om bakfoten. Jag kan hålla med om att det är jobbigt med handelsnamn, men sålänge man vet vad för fisk det är (ex. Aulonocara stuartgranti blue neon "hai reef") så är det ingen fara. Så länge det inte bara står "Aulonocara blue neon" som det gör på många ställen. Dock är det inte affärernas fel, det är grossisterna som inte kan fixa till sina listor ordentligt.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                citat:Jag hoppas att de behåller detta beteende i fortsättningen eftersom det är så det ska vara, man ska kunna se fiskens naturliga beteende i akvariet.
                Det är mycket därför jag återvänt till att skaffa VF eller minst F1 av de arter jag har nu (förutom O.Lithobates, Zimbawe rock).
                Jag gillar verkligen att se fiskarnas naturliga beteenden.

                Apropå det du skrev, Zaphi, angående att det blir mycket "grått" i karet om man kör med par eller 1+2,3,4,5,6,7 på varje art gör mig faktiskt inget alls. Jag tycker tvärtom att genom de grå fiskarna så lär man sig att uppskatta färgerna mer...hehehe...

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #23
                  Mycket grått i akvariet, det kan jag väl inte påstå, en hona är inte bara grå, den kans skimra i silvr, grått, brunt, ha olika sömmar i fenorna och analfenen har bland en viss färg. Så mycket grått är det inte, dock är det inte alltid jätteglada färger på honorna. Det roliga är dock att vissa honor har exemplarisk färg för att gömma sig på sandbottnen. De nordliga chitandetyoernas honor är oftast mer silvriga än de sydliga stuartgranti som är mer bruna.

                  Mina jacobfreibergi otter point har honor med gulfärgad analfena och mina aul. röd rubins honor hade ne röd-vit söm överst i ryggfenan. alla är färglösa men ändå inte, det beror på hur nära man kollar

                  Nä, nu ska jag lägga mig och drömma mig ner till Malawisjön och Aulonocarornas sandbankar....
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • lisabeth
                    Användare
                    • december 2012
                    • 124

                    #24
                    Zaphi, Aqvqrium malawi i Örebro har om de nu finns kvar VF Auloncara sp Iwanda,,,Tänkte kolla på torsdag men såg att de har stängt så det får bli nästa torsdag. Men jag ska väl inte klaga har ju 12 st som är så stora att de leker och så de 2 som tugga,får se vad det blir.
                    Helt otroliga i färgen är de och tom de 3 mindre hanarna visar att de också kan visa färgprakt.
                    lisa

                    Kommentar

                    • Alexander Wiberg
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 445

                      #25
                      Man blir ju lite lätt sugen på aulonocaror efter att ha tagit del av tråden. Problemet är att i vårt kar har vi bara mbunas från Chilumba. Finns det någon aulonocarasort från Chilumba vi kan lägga i?
                      A.Wiberg (alex83)

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Vad är det för mbunas du har från Chilumba?

                        Normalt sett så är Aulonocara lite för veka i temperament för att riktigt trivas i ett kar med mbunas, men visst går det att ha Aulonocara tillsammans med mbunas. Kruxet är att man sällan får uppleva deras beteende då de oftast får anpassa sig till de betydligt aggressivare mbunas levnadssätt. Det är mina erfarenheter.

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #27
                          Jag har aldrig haft några problem med Aulonocara och Mbuna faktiskt. Har haft de kombinationerna i både 222, 375 och nu i 600 liter. Men nog kan jag hålla med Stefan om att risken finns att de kan bli lite störda, tror inte att Mbunan ger sig på dem.

                          Du kan prova med ett par, eller några stycken av samma art. Vilka som finns vid Chilumba får vi återkomma med.

                          Du hade väl 2 arter Mbuna där en var Bright Blue och sen var det någon rostvariant va? Om ni inte skaffar en tredje art Mbuna så tycker jag att ni skall köra på Aulonocara. Kör du ännu en art Mbuna så är jag lite mer tveksam. En större grupp Aulonocara, typ 4-5 st skulle vara snyggt i ert kar. Bygg någon/några rymlig grotta som de kan ta sig in i.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Alexander Wiberg
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 445

                            #28
                            Bright Blue och Labeotropheus Trewavasae är sorterna vi har. Vi skulle kunna lägga i Elongatus från Mpanga också, men skulle hellre vilja ha Aulonocara. Våra mbunas är inte större än ca 5 cm, som om det är lite storlek på aulonocarorna borde det väl inte bli några problem?
                            A.Wiberg (alex83)

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #29
                              Nej, får de vara de största från början så tror jag det bara är en fördel. Kan vara snyggt med en fisk med annan form och storlek i karet.

                              Jörgen hade några Aulonocara till, men vet inte vilka. Förutom den jag har och Eureka. Men jag antar att dessa inte är alternativ eftersom du vill ha från Chilumbatrakten.

                              Kommer det några bilder?
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              • Alexander Wiberg
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 445

                                #30
                                Kom bilder precis nu Tomas i en nystartad tråd! Tog ditt tips och ändrade om inredningen lite, tror du gillar det!
                                A.Wiberg (alex83)

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                                Kommentar

                                Arbetssätt...