Mat till Prinsessor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klas A
    Användare
    • december 2004
    • 104

    Mat till Prinsessor

    Mina Prinsessor är inte förtjusta i min räkmix, Vad matar ni era med måste hitta något som dom gillar å kan växa av, vill ha tips på något som dom tycker är godare...
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Ibland tar det lite tid innan fiskarna vänjer sig vid nya saker. Levandefoder kan vissa vara lite rädda för i början och ny mat eller nya konsistenser kan oxå ta lite tid att vänja sig vid. Håll ut minst två veckor om du vill vara säker på att dom verkligen inte gillar grejerna.

    Nu såg jag i din profil att du verkar ha hållit på ett tag så mitt tips kanske var "gammalt".

    Kommentar

    • Klas A
      Användare
      • december 2004
      • 104

      #3
      har matat dom en tid med räkmix men dom tar en liten bit bara sedan är dom inte intresserade av det. så det blir malarna å ampulairorna som käkar upp maten. mina andra fiskar är ju helt tokiga i räkmix (malawi) dom äter ju så man ser på deras magar att dom har käkat men på prinsessornas magar ser man aldrig det dom är alltid släta...
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        räkmix (beroende på hur du gör den såklart) är ofta för lite protein. Dom skulle nog uppskatta tex fryst artemia eller tetra diskus granulat mycket bättre. Mina leker fint på de fodren.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Läser man lite i artbeskrivningar av Prinsessor och hur de söker föda naturligt, så plockar de plankton. Mestadels. Mina är inte heller förtjusta i räkmix (men de tar en tugga). Matar jag däremot med cyclops eller bosmider så kan de gå och plocka i det öppna vattnet i en halvtimme. Verkar trivas med det. Finfördelat torrfoder/granulat funkar på samma sätt. För stora bitar gillar de inte, men småbitarna som svävar omkring går de gärna och plockar med.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Jo det är ju sant, dom är nog inte särskilt förtjusta i ärtor helt enkelt. Dom gillar att snappa smått, t o m nykläckt artemia brukar dom tycka vara värt besväret. Däremot tror jag att prinsessor och liknande arter aldrig har "runda magar".

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Jorå, mina "sessor" har hyfsat runda magar sedan jag började köra med mycket smått foder. Ett krux för mig är dock att ett par Lepidiolamprologus hequi går i samma kar, och de tvekar aldrig på foder oavsett vad det är. Sanslösa rovfiskar. Dessutom aggressiva som Sören - Prinsessorna har inte en chans, och det är inte ofta man ser det från firrar i samma size som Prinsessorna.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...