Arter liknande demasoni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Arter liknande demasoni?

    Är lite sugen på att utöka med en grupp demasoni men har inte riktigt bestämt mig. Man blir lite avskräckt (och samtidigt peppad på utmaningen) av alla som skriver om "demasoni-döden".

    Min fråga är, vilka andra mbunas finns det att tillgå (på den svenska marknaden) som har liknande täckning som demasonin men kanske lite mindre känsliga.
    Det finns ju miljarder av ps. varianter men oftast är honorna inte speciellt snygga. Jag skulle vilja ha en svart/blå vertikalt randig mbuna där både hane och hona är hyfsat likadana och färgranna. Är det bara demasoni som gäller med dessa krav eller finns det andra arter som kan vara intressanta?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #2
    Jag tycker demasoni är värda ett försök. Många misslyckas men det finns ju också många som klarar sig utan några förluster alls. Det roligaste med utmaningen är ju att man skulle känna sig som en bättre akvarist om man klarade av att tillfredställa demasonins krav på vatten foder och inredning. Tänker själv ge dom ett försök så fort jag fixat ett större kar. Hämtar eventuellt ett 450 liters idag =) Tänkte köpa typ 30 ungdjur och dra upp tillsammans och se vad som händer. Kommer sköta dom som man generellt sköter tropheus då det är tropheusägarna som verkar klara sig bäst med demasoni. Dvs väldigt hårda rutiner med vattenbyte och matning. Kommer köra med väldigt sparsam inredning också.

    Du kommer säkert få förslag på andra liknande mbunas också men varför inte köra på "the real ting" !

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag tycker faktiskt att Pseudotropheus saulosi är en ganska undervärderad art. Riktigt snygga, både hanar som honor.

      Pseudotropheus demasoni är ibland otäckt snygga...så jag förstår ditt intresse. Jag hade dock ingen större lycka med denna art.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        Det finns nog ingen art där både hona och hane har samma färg å teckning som demasoni-det närmaste ja kommer på är melanochromis maingano som har samma färg som demasoni, hona å hane är identisk men med typisk melanochromis teckning.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Lägger också min röst på Maingano som mest lik. Den är i stort sett lika kraftig i färgen som Demasoni, även om teckningen kanske inte är riktigt lika snygg/väldefinierad.

          Kommentar

          • aquanord
            Användare
            • januari 2005
            • 373

            #6
            Ska nog försöka mig på demasoni ändå. Fast Maingano är ju riktigt snygg den med. Svårt det blev.... Kanske får bli en grupp av vardera.
            simma lungt...
            ------------------------
            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              En tanke!, undrar om man skulle kunna ha 2 stora grupper maingano och demasoni tillsammans? Det borde funka kanon, demasoni är tillräckligt tuff för att stå emot maingano tror jag, skulle se väldigt häftigt ut med samma färger men med olika teckning.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • PsyM
                Användare
                • mars 2004
                • 460

                #8
                Jag kör med Demasoni och Socolofi ihop och det är en kanonfin kombination!
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 373

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av specmats

                  En tanke!, undrar om man skulle kunna ha 2 stora grupper maingano och demasoni tillsammans? Det borde funka kanon, demasoni är tillräckligt tuff för att stå emot maingano tror jag, skulle se väldigt häftigt ut med samma färger men med olika teckning.
                  Jag är inne på samma linje där. Det skulle se grymt coolt ut.
                  1 grupp demasoni, 1 grupp maingano tillsammans med mina befintliga golden. Golden är väl lite vekare där men det verkar ju som att många kör golden med demasoni så det ska nog funka. Frågan är hur det går med demasoni i kombination med maingano?
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 1042

                    #10
                    Jag skulle tro att maingano skulle vara aggressiva mot demasoni. Däremot så verkar demasoni vara mer aggro inom arten. Den extra stressen från ett gäng maingano kanske skulle kunna göra hela skillnaden mellan succé och fiasko för dina demasoni?

                    Jag skulle välja en av de bägge arterna.

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      jag tror att det går bra, Demasoni är mer "internt" aggressiv än maingano men den är rätt hård mot andra arter oxå och maingano är inte lika aggro som många andra i det släktet men dock är den en melanochromis och borde nog inte ha nått som helst problem med demasoni-så i teorin ser det ut som en mycket bra fördelning och jag blev oxå sugen på att testa!
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        sen tror jag att just deras olika teckning och att det är stora grupper skapar en fokusering på den egna arten och ja tror inte att dom kommer att ha tid eller lust att bråka över artgränsen-kan faktiskt vara en mycket bra fördelning, just melanochromis är ju alltid mer aggro mot arter som har längsgående linjer-nånting som demasoni helt saknar.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Jag skulle nog undvika att blanda två arter som har så lika färger! De ciklider jag haft som linat varandra i färger, har inte gillat varandra. De har inte varit lika i form, utan det verkar vara färgen de kollar mest på.

                          Själv har jag Maingano med de är hur beskedliga som helst. Skall dock tilläggas att de vistas med Tropheops "Chilumba" och Metriaclima Callainos som båda är bra mycket större.

                          Demasoni hade jag, men hanen slog ijär alla sina egna och sen började han ge sig på resten av karets invånare. Flyttade då över honom till mitt 375 liter, där blev han rätt spak.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            har du då haft dom i större grupper?, som jag skrev så tror jag att gruppen absorberar den aggression som finns mellan olika arter-dom får helt enkelt inte tid/möjlighet att bråka med andra arter.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • PsyM
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 460

                              #15
                              Min grupp består av 20 djur + att där även går 8st Socolofi. Aggressionen fördelas på alla individer och det är ingen som blir utmobbad. Däremot så skulle jag inte våga tillsätta någon ny individ.
                              Så mitt tips är om du vill ha Demasoni så köp ihop en stor grupp samtidigt, på så sätt minimerar du riskerna...
                              Min Zoon
                              Mitt 900 liters

                              Kommentar

                              Arbetssätt...