Kan man ha dessa tanganyika i ett 200liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timon

    Kan man ha dessa tanganyika i ett 200liters?

    Jag ska, efter en tids uppehåll, starta ett tanganyikaakvarium igen. Denna gången på ca 200 liter. måtten är 110*45*40
    tänkte ha någon slags munruvare typ Tanganicodus irsacae
    några julidochromis
    några snäcklekare
    sen skulle det vara kul med calvus eller compressiceps och leleupi men det kan väl inte vara bra att ha all dessa arter i ett 200liters så jag vill ha tips på vilka av dessa som kan fungera bra ihop samt hur många av varje som kan vara lämpligt.



  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    skulle satsa på hästnos och snäckisar,dom andra blir nog lite för stora-leleupi blir nog över decimetern och är aggressiv inom arten, det finns väl en dvärgform av compressiceps som heter "shell" tror jag och de mindre jullarna som ex. transcriptus så dom går kanske..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Jag tror inte att det är omöjligt att smacka ner hela gänget, fast det blir svårare att få harmoni och lek. Tar du julidichromis transcriptus och multisar så ska dom nog kunna leka ändå om dom får snäckor respektive skiffergrottor. Hästnosar har jag ingen erfarenhet av. De största riskerna är nog att compressiceps äter upp alla yngel (om du tycker det är ett problem) och att leleupis aggressioner stör hästnosarna, jullarna och multisarna klarar sig.

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Detta skulle fungera bra:
        4 T. irsacae (ett par till slut, har du tur så kan två par fungera)
        4 Julidochromis (till slut ett par)
        6 lamprologus ocellatus
        kanske ett gäng frisimmare, typ Paracyprichromis nigripinnis (blue neon), 10st hade nog vart perfekt.
        Skippa leleupin, compressicepsen och calvusen. Det är ändå inte många yngel som överlever i ett sällskapsakvarium. De som överlever brukar dock gå in och antingen fungera med existerande grupper eller så kan du sälja dem. Det blir dock inte så många som överlever. Men det är trots allt roligt att se lite yngle titta fram här och var.

        Se till att ha mycket sten överallt, gärna en eller två staplar som når upp till ytan. Vissa öppna ytor i sanden får du ha där snäckorna skall vara, resten kan du täcka med stenar i olika storlekar. Tänk på att i ett akvariu inrett med mycket sten är det omöjligt att håva ut yngel och fisk man skall sälja. Dvs, bestäm dig från början vad du vill ha däri noga. När fisken väl är i karet är det lite svårare att få upp dem.

        Lycka till, jag tror att det blir ett spännande akvarium!!
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • timon

          #5
          tack för svaren . först i blir Tanganicodus irsacae , jullar och 6 av någon snäcklekare, multi eller ocellatus.
          men kan man verkligen ha 10 blue neon? det låter ganska mycket. annars är ju blue neon väldigt fin.
          akvariet är än så länge inte helt komplett så man har ett par tre veckor på sig att bestämma sig för fiskbeståndet också.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

            De största riskerna är nog att compressiceps äter upp alla yngel (om du tycker det är ett problem) och att leleupis aggressioner stör hästnosarna, jullarna och multisarna klarar sig.
            compressiceps e grym fisk jullarna har lekt i samma kar som mina calvus men några yngel har faktiskt klarat sig. strunta i hästnosarna så kan du mata alla med proteinrik mat och slippa buk osv.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              just det, hästnosarna kan vara ett problem. Dock tror jag inte att du får några problem om du kör med pellets och flingor, eller räkmix 50/50 räkor/ärtor. Den ditretn fungerar med både hästnosar och resterande fiskar.

              men kan man verkligen ha 10 blue neon?

              jadå, blå neon håller sig i de övre vattenlagrena ioch kommer inte att störas av resterande fisk.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • timon

                #8
                " strunta i hästnosarna så kan du mata alla med proteinrik mat och slippa buk osv."
                vad menar du med buk?

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  "vad menar du med buk?"

                  en sjukdom som heter bukvattensot, kan drabba de flesta munruvare men särskilt växt/alg-ätare från tanganyika och malawisjön. Hästnosar lever av alger och är därför ganska känsliga mot alldeles för proteinrikt foder.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • timon

                    #10
                    Då var det vad jag trodde.
                    så det är bökigt med kosten då om man har både substrater och munruvare?

                    Kommentar

                    • agalychnis
                      NCS Medlem
                      • september 2004
                      • 195

                      #11
                      Jag har Tanganicodus irsacae tillsammans med jullar och snäcklekare och matar dessa med räkmix samt ibland lite mysis eller mygglarver(svarta).
                      Det funkar bra utan några problem med bukvattensot.
                      Tanganicodus irscae äter mer kräftdjur och andra småkryp än övriga hästnosar, som är mer "rena" algätare.

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        lyssna på agalychnis, han har helt rätt. Tyvärr har jag endast erfarenheter från två olika arter hästnosar (spathodus erythrodon och eretmodus cyanostictus) vilka båda är extremt alg-beroende.

                        Kör med ett par T .irsacae, se bara till att det är MYCKET STEN!!!

                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Många firrar från tanganyika växer väldigt väldigt långsamt. Detta särskilt calvus/compress så för dom är det väldigt skönt kunna mata med rent protein istället för räkmix blandat med för dom meningslösa grönsaker. Detta alltså om du vill få lite size på dom. (Min personliga åsikt).

                          Kommentar

                          Arbetssätt...