2 i 1 ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    2 i 1 ??

    Hade tänkt slänga ut 2 frågor i en tråd (allt för att spara plats) .

    Fråga 1: Har en Golden som uppför sig en aning underligt mellan varven. Från att simma omkring helt vanligt så kan den helt plötsligt börja få "epeleptiska anfall". Ser ut som om den skulle ha loppor invändigt nästan, den rycker och slingrar sig liksom när den simmar. Sen efter ett tag simmar den normalt igen. Detta har pågått ett par veckor vad jag vet. Någon som har en aning om vad det kan vara ?

    Fråga 2: I min Mbunaskar har jag tyvärr blivit av med 3 av mina Tropheops "Chilumbas" (soten grrr) så min fina hane och 2 presumtiva honor strök med. Och vad jag trodde var 2 honor klarade sig, men nu har en av dom börjat färga ut till en hane vilket ju är skitkul.

    Men eftersom han är en aning mindre än honan (jag har kvar) har jag sett att hon gett honom lite på nöten ibland. Men i förrgår såg jag att hon gick omkring med en fet påse under hakan, jättelattjo...eftersom min fråga är, vet någon om M. Johannii och Tropheops sp. "Chilumba" kan korsa sig. Har en superfin Johannii som kör över allt i baljan och som precis har lekt av 1 av sina egna honor oxå, och just med tanke på att dom är snarlika i färgen (honorna alltså) så hur stor är risken för att dom kan ha korsat sig.
    Någon som vet?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Svaret på andra frågan är att alla malwiciklider kan korsa sig med varandra. Frågan är bara hur stor chansen är. Det beror på flera olika faktorer, till exempel hur din könsfördelning är, hur lika fiskarna är varandra, hur många individer du har, hur många olika arter du har i akvariet etc.

    Frågan är omöjlig att svara på förrän du ser ynglena, och inte ens då kan man ju vara riktigt säker egentligen...

    Jag tycker du skall förutsätta att det inte är en korsning om du inte skulle se att ynglena blir konstiga i formen eller missfärgade eller så. En liten hane kan leka med en större hona, det är inte alls ovanligt och jag anser att den chansen är mycket större än att det skulle vara en korsning.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #3
      Det är lite av min tanke oxå Zaphi, och även om jag nu har förutsatt mig att jag inte skulle spara på några yngel eftersom jag inte har plats eller kar att driva upp dom i så har jag nu ändå ett lite 40 liters som står tomt. Och eftersom 3 av mina 5 "Chilumbor" strök med här hemma så funderar jag på att flytta över honan om ett par veckor och låta henne spotta och se vad som händer.

      I övrigt kan jag ju säga att fördelningen på nämda arter är 1+1 Tropheops och vad jag tror, 1+3 M .Johanni (kan vara 2+2).

      Kommentar

      Arbetssätt...