Funderingar kring fiskmix i ett 720 Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_F
    Användare
    • januari 2004
    • 172

    Funderingar kring fiskmix i ett 720 Malawi

    Skulle vilja höra era åsikter & funderingar kring Malawi-mixen jag tänkte ha i ett 720 kar. Tips på skiften eller bortplock mottages tacksamt.

    3-5 Cop. Borleyi Redfin
    3-5 Cyn. Afra Likoma VF
    ?-? Mel. Chipokee
    ?-? Met. Barlowi VF
    2-6 Pro. Taeniolatus Hinderi
    Eventuellt Nim. Venustus


    mvh
    Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Alltid knepigt att blanda Mbunas och icke-Mbunas. Golden är kanske de som är mest problemfria att blanda med Haplisar, men Melanochromis är att be om problem. Dels är nästan alla Mbunas för snabba och aggressiva för att Haplisarna ska kunna känna sig lugna, och dels bör Mbunas ha övervägande vegetariskt foder medan Haplisarna ska ha mycket mer proteinrikt foder. Hur du än matar kommer fodervalet bli en kompromiss, vilket påverkar fiskarnas hälsa negativt.

    Personligen hade jag valt att stryka alla Mbunas och köra två eller tre arter av Haplisar.

    Borleyi och hinderi har så lika färgteckning att jag inte skulle bli förvånad om de slåss. Hinderi är nog tuffare, så jag tror borleyi får stå åt sidan. Och det är synd på en så snygg fisk som borleyi.

    Vad sägs om:

    Cop. azureus eller Placidochromis sp."phenochilus tanzania"
    Hinderi
    Protomelas sp. "steveni tiger"
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      ja det verkar som att mbunas och haplisar i samma akvarium är svårt att få till-för en tid sedan köpte jag tropheus av en kille som har ett sort akvarium med många haplisar och endast en mbuna (L.Trewavasae) och det gick väl ganska bra men många av haplisarna hade nerbitna fenor och det är inte så kul med tanke på att många av dom får väldigt fina fenspetsar.


      Mitt 860 liter med back to nature.
      3+5 Cyrtocara Moori
      3+4 VF Protemelas Labrosus Mbenji thick lips
      2+2 VF Chilotilapia Euchilus lupingo
      1+0 VF Protemelas Spilonotus Magunga
      1+0 VF Lichnochromis Acuticeps Lupingo
      1+1 Aulonocara sp Röd rubin
      2+8 Labeotropheus Trewavase
      2+2 VF Synodontis Multipunctatus
      2+1 Guldancistrus
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Peter_F
        Användare
        • januari 2004
        • 172

        #4
        Va svårt det blev nu då... Min tanke var att kunna ha en eller två större grupper, plus ett par/trio av något större.
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          M.Chipokae är en mycket dominant art men så länge den inte blir utmanad så är den ganska lungn till skillnad mot de flesta andra melanochromisar-den är enligt min erfarenhet inte speciellt begiven att jaga/bita andra fiskar dessutom kan man med fördel ge den samma mat som till haplisar (chipokae är en rovfisk). Men som sagt så svarar den mycket aggressivt mot hot och då förstår man varför den har ett rykte om att vara en aggressiv art och den kommer med all sannolikhet att dominera ett hapliskar-läs om den under artbeskrivningar här på ciklid.se, det är en fd NCS-redaktör som beskriver arten
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • _erik_
            Användare
            • februari 2005
            • 242

            #6
            Välj om du vill ha hinderi eller borleyi och ta dubbelt så mkt av en art istället. Skulle vara riktigt maffigt att se ett sådant stim på 20 fiskar....

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              jag skulle ha 10 st Cop.Borleyi, 10 st Pro. Taeniolatus Hinderi och 5 st Mel. Chipokee

              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • oktober 2002
                • 985

                #8
                Borleyi har fördelen att även honorna är snygga, tycker i alla fall jag. Ett stort antal borleyi-honor skämmer verkligen inte karet.

                Någon som provat hinderi och borleyi i samma kar, och vet om de ser varandra som rivaler?
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Eller så ha 10 borleyi kadango och ett gäng protomelas taenotilus fireblue, en av de mer blåa varianterna. Då får du ett riktigt snyggt akvarium där de inte ser varandra som rivaler. Annat skoj du kan klämma ner är Placidochromis electra eller phenochilus. Tramitichromis intermedius är också en skitskoj fisk som jag tyvärr sålde. Cyrtocara moorii är också en rolig fisk men den kan man nog inte ha med electra eller phenochilus.

                  Andra roliga haplisar är ju tjockläpparna ur protomelas släktet (labrosus eller eochilus? kommer inte ihåg namnet och sitter på jobbet utan malawibok). De är rätt så coola och fina. Andra tuffa och jättednygga fiskar är copadichromis trewavasae, copadichromis virginalis firecrest (eller vad de nu hette) och så vidare. Du borde skaffa Malawiciklider i sin naturliga miljö, tredje utgåvan. Sen är det bara att sätta sig ner i fåtöljen och gotta sig med tidernas malawibok
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Jag har haft borleyi och hinderi i samma burk utan några problem alls. Båda fiskarna anser jag vara snälla filurer som helst undviker bråk.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Peter_F
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 172

                      #11
                      Nu är det spikat. Jag valde ett lite tuffare gäng

                      1-1 Nimbochromis venustus
                      1-2 Protomelas Lobochilus VF
                      1-2 Tyrannochromis Macrostoma VF

                      Hämtar dem om 1-2 veckor.

                      mvh
                      Peter
                      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        Det blir nog fint! Inte heller någon större risk att burken ska översvämmas av yngel som du inte vet var du ska göra av

                        Jag skulle gärna ha en burk med rovmalawisar också, men då kan man ju bara släppa ner stora fiskar om man vill att de ska överleva. Det kräver (nästan) att man har flera kar.

                        Lycka till med karet! Vore kul att få se lite bilder när du fått fisk i karet!
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          så du slopar chipokaen fegis!
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Peter_F
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 172

                            #14
                            Självklart att det kommer bilder...
                            "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                            Kommentar

                            • _erik_
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 242

                              #15
                              varför bara 1-1 N. venustus?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...