Taiwan Red

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Taiwan Red

    Köpte 3+3 av Taiwan Red (VF) i veckan, vet om att de är lite känsliga så jag vänjde in dom långsamt. Jag "koppade" in dom i en halvtimme och tillsatte även Aquatan för att vara på den säkra sidan. De uppträdde ändå väldigt stressat när jag introducerade dom. På morgonen dan efter var 1 hona samt 2 hanar döda, så ni som tänker skaffa denna väldigt vackra Malawi bör vara mycket noggrann när ni vänjer in dom.
  • Stefan63
    Användare
    • februari 2005
    • 192

    #2
    Har nyligen beställt VF av Johnny i Malmö, frågade just om koppningen, han sa minst 1-1½ timme.
    Stefan63

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ok, jag fick rådet att göra det i bara en halvtimme!
      Eftersom de kom med bussgods från Örebro, så borde PH:et ha sjunkit i påsarna. De reagerade säkert på PH-svängningarna. Nästa gång jag vänjer in känslig fisk ska jag koppa in dom under längre tid.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Ibland kan det vara bra att inte koppa dom för länge om man tar bort luftbubblan med syre som blir punkterad när man byter vatten, det blir lätt syrebrist då framför allt när det är stora fiskar eller många i påsen, ett tips när fiskar får syrebrist och inkoppningen ej är klar, stoppa i ny syrgas och vänta en timme.
        vänligen
        Christer
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Här finns en utmärkt artikel från Ciklidbladet om transport och inkoppning av fisk:
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Christer; De var en och en i påsarna, men han gav mig rådet att föra över dom i en hink och sen koppa in dom. Så någon syrebrist tror jag inte det handlade om i och med att jag förde över dom i en hink.

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #7
              En halvt orelaterad historia:

              När jag kom hem med mina taiwan red (ej VF) var det lite stressigt. Det var mitt i vintern och utanför hyreshuset där jag bodde tappade jag en påse med sex stycken delfiner i. Påsen sprack och fiskarna for ut på den grusiga asfalten som lär ha hållit ett par minusgrader. Fort som tusan plockade jag upp fiskarna med händerna och lade ner dem i den halvdeciliter vatten som jag kunde rädda i påsen, åkte upp till lägenheten och kastade i dem i akvariet direkt. Taiwan red-fiskarna fick en inkoppning på kanske en timme. Alla fiskar överlevde utan problem, och jag såg inte heller några skador på delfinerna. Det dröjde i alla fall månader innan jag fick något dödsfall i den burken, så jag tror inte introduktionen orsakade några problem.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • St.Anger
                Användare
                • oktober 2004
                • 76

                #8
                Är det någon skillnad på Taiwan Red och Taiwan Reef? För dom jag köpte hette nämligen Taiwan Reef, men jag tycker dom ser likadana ut som dom som kallas Taiwan Red.
                Iallfall så hade jag inga som hellst problem med denna vackra fisk. Vid inkoppningen var jag rätt oförsiktig och eftersom jag var ny på malawiciklider så följde jag bara instruktionerna som fanns på påsen. Det vill säga lägga påsen i akvariumet i 10 minuter, sedan öppna den och släppa in lite akvarievatten en gång var tionde minut och sedan hälla ut dom efter 30 minuter. Fungerade utmärkt och jag upplevde inte att dom var det minsta stressade. Nu trivs dom kanonbra och jag har inte haft några dödsfall. Hanen börjar nu snart bli helt utfärgad. Älskar den gula färgen som börjar träda fram!

                Kommentar

                Arbetssätt...