algätare i malawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håbe

    algätare i malawiakvarium

    Har fått en massa oönskade alger i mitt akvarie som jag tänkt släppa ner några algätare för att hjälpa till att få bort. Vilka algätare funkar i ett malawiakvarium med Saulosi Maingano och Hongi, tänkte mest på vatten kvaliten.
  • Rovfisken
    Användare
    • april 2005
    • 178

    #2
    ANSISTRUS MALAR FUNKAR NÄSTAN ALLTID, ta och släng ner 5 stycken tex 2+3 i magom stl. typ Medium...dom blir ju inte större än 10-13cm max.
    sen kör jag även synidontis njassae (malawi-malen) den e faktisk oxå på sliter bort alger från stenar + rensar botten sanden och e lika arg som mbunas om dom ger sig på den.
    undvik stora plecos och gibbiceps ihop med mbuna, dom blir bara sönderflisade och kan inte ge tillbaks när dom blir sönder naffsade.
    Mina kar

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

    Kommentar

    • Rovfisken
      Användare
      • april 2005
      • 178

      #3
      sen om du gillar trevavase / fulleborni så e det bra med ett par sånna i karet oxå då dom gnager bort det dom kan ta, även på rutorna i mitt jar.
      Mina kar

      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

      Kommentar

      • Erik Wikström
        Användare
        • mars 2003
        • 127

        #4
        ancistrus är suveräna algätare...kör på flera små typ 3 cm då äter dom som mest
        Mvh Erik

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          Vad sägs om nån art ur petrochromissläktet!?
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #6
            om inte amano räkor va så små och om inte vissa malawi äter räkor så skulle dom vara utmärkta! Dom mumsar massor med alger.
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • Håbe

              #7
              Köpte 3 st Ancistrus igår, tyvärr fanns det bara small att få tag i. Försäljaren trodde att ev kunde vara för små och riskera att bli uppätna, men jag chansade och släppte i dem. I morse hittade jag en död halvt uppäten på botten. Kan det vara så att malawisarna hade ihjäl den eller tog de chansen att kalasade lite när den dött av annan orsak? Malawicikliderna i karet är Hongi, Saulosi och Maingano och som störst ca 8cm. Försäljsren rekommenderade för övrigt Pleco till ciklider, vilket inte du gjorde "Rovfisken" ??

              /Håbe

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Jag ser framemot en fortsatt diskussion om detta ämne. Jag har själv en relativt stor Pterygoplichthys pardalis , ca 20 cm, i mitt malawikar och den far inte illa. Däremot har jag två Pterygoplichthys joselimaianus, ca 10 cm, som ser lite skamfilade ut. Inte mycket men lite. Varför vet jag ej. Tidigare har jag haft nagra Ancistrusar också och de har sett helt ok ut, inga skador. Jag plockade bort dem för att malawisarna skulle få mer alger att förtära.
                Jag har aldrig sett att mina malawisar angipit L-malarna. Jag har däremot sett att min största mal motat bort malawisar från maten.
                Min zoon

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  ja vissa malar är tuffa och har man sådana så får man även ha tuffare malawi som ex. Melanochromis Auratus mfl ur det släktet.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Jag har stoppat ner 2 ancistruser och 4 gibbiceps. Vill bara varna er som har BTN-bakgrunder/moduler, de gnager så hårt på modulerna att färgen slits bort.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...