Röd zebra frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carola79
    Användare
    • januari 2005
    • 22

    Röd zebra frågor.

    Har ett gäng röda zebror med 3 hanar, funkat relativt bra men det är nog på gränsen för många hanar.
    Två av honorna började att tugga och i förrgår var den ena alldeles sprickfärdig, flyttade över bägge honorna till ett yngelkar ( de var inte lika långt gångna).
    I går kväll när jag tittade till dem så var den ena honan död och den andra hade spottat ut sina ungar. Såg inga ungar överhuvudtaget, så jag utgick från att hon hade stressat ihjäl den andra honan och ätit upp sina ungar. Kan den ena honan stressat i hjäl den andra eller är min teori helt fel? Verkar som de blir väldigt elaka när de ska ha yngel.
    Flyttade över honan till det stora karet och då blev det kaos, alla bråkade med alla verkade det som. Varför? Hon hade ju max varit borta i 3 dygn.
    Till nåt positivt nu i allafall....kollade i yngelkaret uten förhoppning men till min lycka så såg jag att det i allafall fanns 3 st levande yngel.
    Hur många yngel brukar Röd Zebra få per gång?
    Hur länge tar det sen innan de börjar tugga igen?

    / C.
  • Carola79
    Användare
    • januari 2005
    • 22

    #2
    Är det dumma frågor eller är det bara så att nån inte vill svara?
    /C.

    Kommentar

    • wenger
      Användare
      • februari 2003
      • 233

      #3
      Dom är ju mbunas och dom gör ju det när man sätter ned (nya) fiskar i karet. Mata samtidigt nästa gång så kan det gå bättre alternatitv ha en flytande yngelkasse fast i nät så ska det gå bra. Mina får ungefär 25st per gång. Kan gå ganska fort sen igen. Fast dom ska ju helst äta upp sig lite innan annars är det lätt hänt att det tar för hårt på dom så dom dör. Min lab trewawase hona ruvar igen och det var två veckor sen hon släppte ut sin kull. Fast hon hade ätit upp sig rejält igen innan.

      Kommentar

      • Carola79
        Användare
        • januari 2005
        • 22

        #4
        Ok tack för svaret!

        Kommentar

        Arbetssätt...