Semesterfoder ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håbe

    Semesterfoder ??

    Jag ska snart iväg på semester två-tre veckor och har problem med fiskvakt varje dag. Var tredje till var fjärde kan fiskvakten komma och se till/utfodra fiskarna, ett tiotal malawiciklider Hongi, Saulosi och Maingano i ett mindre ca 200liters akvarium. Hur löser jag utfodringen övriga dagar. Tidigare har jag haft "vanliga" fiskar som jag gett sk semesterfoder från Ica. Funkar det för malawisarna också? Normalt utfodrar jag dem med räkmix och speciellt malawipellets. Finns kanske speciellt malawi-semesterfoder?? Mycket tacksam för svar.

    //Håbe
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    de klarar sig bra om de får foder så som du skriver. de behöver inget extra.

    Kommentar

    • Tascha
      Användare
      • oktober 2002
      • 214

      #3
      Dom klarar sig utmärkt med att få mat var 3:e till 4:e dag.
      Dom mår bara bra av att fasta lite då och då.
      /Roger

      Kommentar

      • Håbe

        #4
        Fiskarna ska alltså klara sig med att bara få mat kanske 5 ggr på 3 veckor och må bra av det? Låter lite konstigt.. är det verkligen så?

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          ta tex malawi honor de ruvar ju ett bra tag o de klarar sig. det är ingen fara, du kan lite på det. det är ju bara under 3 veckor vi pratar om här.

          Kommentar

          • Tascha
            Användare
            • oktober 2002
            • 214

            #6
            Sen är det ju inte omöjligt att när du kommer hem efter tre veckor så är det en massa honor som har yngel i munnen.
            När man bryter ett invant mönster så brukar ciklider reagera med att para sig.
            /Roger

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #7
              Förra sommaren hade jag Malawis. Jag var i princip borta i tre veckor, matade med sådant där semesterfoder, men kom hem för att mata firrana 1 ggr/v och fylla på semesterfodret. Gjorde inga vattenbyten under denna tid. Tyckte jag misskötte firrana grymt men har aldrig haft så mycket yngel som jag hade då.

              Nu står jag för samma fråga men för troffar De lär ju vara lite känsligare med maten därför tvekar jag. Ska vara borta 2 veckor och kan bara få mathjälp 1-3 ggr. Det blir inga vattenbyten under denna tid.
              Vågar jag låta dem svälta i 4-5 dagar åt gången, skall man införskaffa en foderautomat eller vågar pröva semesterfoder? Hoppas någon har några svar/förslag, jag vill inte komma hem och se alla troffar ligga och flyta med buken uppåt...
              //Robert

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • februari 2003
                • 1686

                #8
                svält dom, det finns inga problem. Är borta 5 - 7 veckor varje vinter och då får fiskarna mat en gång i veckan och det är inga problem. Körde foderautomat ett år men tycker itne det är värt risken.

                Hellre låter jag dom fasta (som dom flesta fiskarna klarar av utan problem) än å riskera övermatning / trasig fodermaskin / ruttnade semesterfoder som resulterar i död fisk istället.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • RobbanG
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 563

                  #9
                  Tänkte väl det.
                  Tack för svaret.
                  //Robert

                  Kommentar

                  • Rovfisken
                    Användare
                    • april 2005
                    • 178

                    #10
                    jag har ju då ett rov-malawi kar, så dagen innan jag åker på semester brukar jag mata dom med räkmix och sen slänger jag ner 10-15 rödzebror som dom kan äta när dom blir hungriga medans jag e borta.det funkar oxå.
                    Mina kar

                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                    Kommentar

                    Arbetssätt...