malawimix till 480 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #16
    En aulonocara kommer sällan till sin rätt om du även har Mbunas i karet, förutom då *möjligen* Golden. Även de flesta Haplisar är för veka för att blandas med Mbunas.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #17
      Håller med fredrik, även om haplisar är mer stryktåliga än alunocara så blir dom stressade och kommer nog inte att trivas i ett mbuna-kar
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Håller med Fredrik helt här. En Aulonocara art trivs inte speciellt bra tillsammans med mbunas. Jag har haft den kombinationen tidigare och det har inte varit bra för Aulonocara även om min "Otter Point" var tuff som få så ville det sig inte riktigt att de började leka. Honorna trivdes absolut inte och var mest skrämda av mbunas framfart.

        De arter som jag avråder att hållas tillsammans med Aulonocara är de mer hårdföra släkten såsom Melanochromis, Cyphotilapia, Pseudotropheus (med fåtal undantag som t ex Ps sp. acei), Labeotropheus, Tropheops och Metriaclima zebra/Maylandia zebra.

        Labidochromis och då tänker jag främst på "Golden" är milda i sitt beteende och fungerar bra ihop med haplisar/aulonocara.

        Kommentar

        • ake
          Användare
          • december 2002
          • 99

          #19
          jag hade för många år sedan i ett 540 l....Hinderi VF 1+4 Zebra Mbenji OB 1+2 VF Johanni 1+3 VF och Fryeri 1+2 VF. Fungerade jättebra för alla utom Fryeri som på den tiden hette Ahli...snacka om länge sen :=)...men alla andra lekte hela tiden!

          Kommentar

          Arbetssätt...