malawimix till 480 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    Användare
    • december 2002
    • 99

    malawimix till 480 l

    Tänker skaffa ett 480 l hörnakvarium. vad tror ni om en mix med C.moori, Tropheops RedTop chilumba, en afrasort, en Aulonocara samt en Lab trewavasae??
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Jag vet inte hur chilumban är men de andra arterna funkar fint ihop.
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • ake
      Användare
      • december 2002
      • 99

      #3
      E oxå lite sugen på S Fryeri....

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • februari 2005
        • 584

        #4
        Chilumban bör passa fint där Åke. Hade lite betänkligheter eftersom jag både läst och hört att alla Tropheopsar ska vara så jäkla aggro men jag tycker den är lite lagom. Mitt tips är att du skaffar en tuffare variant av Auloncaran bara..en allt för snäll får svårt att hävda sig.

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • februari 2005
          • 584

          #5
          Det kan jag förstå. S. Fryeri är en jäkligt snygg rovis som inte blir allt för stor. Men tänk efter före så det inte blir fisksoppa i burken..kör hellre med större grupper av de djur du bestämmer dig för.

          Kommentar

          • ake
            Användare
            • december 2002
            • 99

            #6
            ok....men vilka Aulonocarer är lite tuffare....Freibergi eller Chitande? Hade tänkt mig 4-5 sorter...är det för mycket. Har kompisar som gillar Maingano.

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #7
              Jacobfreibergi är de tuffaste. Det är ändå tveksamt om den är tuff nog att ha med afra och tropheops. Kanske överlever den, men jag tror inte den kommer till sin rätt. Moorii tycker jag egentligen är något för stor. I ett hörnakvarium på 480 liter blir inte den simbara längden så stor, och moorii blir stora.

              Enligt min erfarenhet är det roligast interaktion mellan fiskar av samma art. Därför blir det roligare med fler fiskar av varje art. Och har man för många fiskar totalt så släpper de helt sin individualism och börjar simma fram och tillbaka som ett stort stim, vilket inte är särskilt kul. Därför blir det få arter för att kunna ha så många som möjligt av varje art. Dessutom är det snyggare att ha färre arter. Jag skulle köra på två arter i ditt kar.

              Några förslag på Haplisar o liknande:

              Au. jacobfreibergi
              Placidochromis electra
              Copadichromis borleyi "kadango"
              Otopharynx lithobates "zimbawe rock"
              Copadichromis azureus

              Jag vet inte hur korsningsrisken är mellan olika Copadichromis-arter, så det måste du undersöka närmare om du vill ha t ex både borleyi och azureus. Och möjligen skulle azureus och electra-hannar kunna reta sig på varandra för att båda är blå.

              En snygg afra och en tropheops skulle också göra sig utmärkt i det karet. Eller demasoni och maingano.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Jag kan bara säga att min Tropheops chilumba-hanne håller mitt 540 som revir. Det är ingen lek på någon fisk i det akvariet.

                Jag har dem med rödzebra och aulonocara jacobfreibergi otter point och de enda fiskarna som lekt i det akvariet sen jag släppte ner tropheopsen är just aulonocaran. beroende på antal och reviruppbyggnad tror jag att det kan fungera med tropheops cilumba, aul. jacobfreibergi, cynotilapia afra (om den inte är lik tropeopsen) och l.trewavasae (som jag tror är enda fisken som kan hävda sig ot tropheopsen).

                Skippa cyrtocara moorii, min tropheops piskade mina 10cm delfiner så fort de släpptes ner i karet. Delfinerna går nu i ett annat akvarium.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Belgarath
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 584

                  #9
                  Hur stor är din Chilumba Jonas. Mina är fortfarande rätt små, ca. 5cm. Och hanen får "duktigt" med pisk av både min Johanniihane och mina Socolofis och dom är inte mycket större dom..helt klart ligger han 3:a i rangordning i min burk. Och inte för att han terrar varken min A. Nyassae eller dina gamla "Otter Points" något speciellt.

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    mina chilumba är väl en 10cm för hannen och 6-8cm på honorna. Han piskar allt som släpps ner. T.om. när jag satte honom i isolering i en nätbur(när han piskade mina delfiner) så försökte han hela tiden att komma ut för att jaga bort fiskar från "hans" revir. Så fort jag släppte ut han var han igång igen, skulle jaga allt och alla och på köpet så slog han ihjäl den ena chilumba-honan.

                    Johannii och socolofi är könsmogna vid 5-6cm men chilumban skulle nog behöva några centimeter till för att komma igång ordentligt med revirbeteendet.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      kan bara hålla med om att tropheops är rejält aggro-ungefär i stil med L.Fuelliborni, har haft dessa med diverse melanochromis och det har gått bra
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Taco
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 64

                        #12
                        Jag har aldrig haft en aggressivare Malawi än Tropheops. Två hanar dominerade mitt 720 totalt tills den ena dödade den andre och tog över hela akvariet. Han åkte ut. Jag skulle aldrig hålla Tropheops med andra fiskar igen.

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          "Jag har aldrig haft en aggressivare Malawi än Tropheops."
                          -Då ska du testa Melanochromis Chipokae!
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Belgarath
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 584

                            #14
                            Jaja..får väl se hur det blir med mina när dom vuxit till sig lite mer då. Och ger dig helt rätt spec...Chipokae är en ilsken iller med tarmvred.

                            Kommentar

                            • ake
                              Användare
                              • december 2002
                              • 99

                              #15
                              ok.kontentan blir alltså...en stark aulonocara....en haplis...en afra och en trewavasae och ev byta afran mot Maingano,demasoni eller socolofi??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...