sjukodom?...hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    sjukodom?...hjälp!!

    lite lätt ororlig just nu! En av mina Aulonocara Stuangranti honor har fått ett "sår"? på sidan av kroppen. Först trodde jag att det var en skada på ett fjäll, typ att hon simmat emot något, men jag är inte säker på detta!

    Skada ser ut att förvärras....

    Jag har tillsatt malawisalt för att hämma en ev. infektion, men finns det något annat man kan göra? Ska jag plocka bort hennne??

    Sen har min Alihona fått en prick mitt i pannan...eller nästan en lite bubbla eller vad man ska kalla det....någon som vet??

    Otrorligt nojig just nu, och på onsdag kommer det en sändning med 10 nya firrar...så hjälp mig!


    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #2

    /Roger

    Kommentar

    • Matsh
      Användare
      • september 2002
      • 63

      #3
      Hej Deathdealer,
      Vill inte tro detta men det låter lite som Hexamita (hål i huvudet). Jag har haft dessa symptom i en burk med SA. Det startar med en typ " finne", en vit knopp som sticker ut. Det bildas sedan en krater med eller utan finnen kvar.
      Sår verkar gå lite hand i hand med dessa finnar, är såret i eller nära sidolinjen eller på gällock ?
      //Mats

      Kommentar

      • Matsh
        Användare
        • september 2002
        • 63

        #4
        Hej igen,
        Läs detta http://www.cichlid-forum.com/articles/spironucleus.php
        //Mats

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #5
          Jag vill minnas att Ola Svensson hade en eller flera fiskar med hål i huvudet och att han hittade en riktig dundermedicin som satte P för sjukdomen omedelbart.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Sorry för att det inte kom någåt svar direkt....!
            Såret sitter nedanför ryggfenan på bakkroppen på fisken! Observera att detta inte sitter på Alihonan utan på min Aulonc-hona.....

            Fasen nu blir man ordentligt stissig :-(.....

            Jag har tilsatt betydligt mycket mer salt nu, och det underliga är att fisken är pigg som attan?!?!?. Finns det andra tester man kan göra på vattnet, om felet skulle ligga där dvs mer än pH, kH och nitrit????

            Sen är det frågan OM det är så att Aulonc-honan slagit sig....???...eller om det är en sjukdom?...ska man plocka henne direkt???

            Förbaskat synd om det vore något med Alihonan, för hon är ett praktexemplar...

            Hjälp igen!!! - vill hellst INTE tyta i massa medicin i det nystartade karet!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Inte kul att det skulle börja såhär i nya karet. Tyvärr är det dock så att det kan hända en del skumma grejer de första veckorna i ett nytt kar och det kan ta låångt tid innan vattnet blir riktigt, riktigt bra. Fiskarna stressas lätt i en obalanserad och "för ren" miljö vilket kan utrycka sig på mängder med olika sätt.

              Salt är en lösning, för det verkar ha en något läkande och lugnande effekt. Har du hål i huvudet-grejer så finns mediciner för det.

              Vi får hoppas att det löser sig...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                thank´s gubbs!!!

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Hej

                  Jag anvande Octozin mot hal i huvudet + Fishtamin (fiskvitaminer). Jag hojde aven temp. Det tog kal pa det hela omedelbart. Fast jag tycker inte att det later som hal i huvudet. Ser det dott och infekterat ut? Byt vatten varannan dag och salta ar mitt enda rad.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    #10
                    Jag har ökat saltmängden betydligt, kommer även göra fler vattenbyten!
                    Höjer dock INTE temp utan medicinering, då jag tror att detta skulle kunna främja bakterietillväxten...rätt - fel?

                    DD
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Vad har du for temp?
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #12
                        sitter inte vid burken nu...men jag tror det ligger på 23-24 grader!

                        DD
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Jag skulle dra upp det till 27-28. Om temp hos oss sjunker till 23-24 sa mar fiskarna samre, far hudakommer mm.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            #14
                            oki....fixar detta!

                            Mycket tack ola!!!


                            DD
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              OBS! Anvand en riktig termometer (eller kallibrera din akvarietermometer mot en riktig). Akvarietermometrar kan visa fel pa flera grader, sarskilt eftersom att pappret i dem kan lossna. Du kanske bara har 20 nu eller om du drar upp till 28 sa kanske det blir 32 och da dor fisken.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...