Röd ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Röd ciklid

    Hej

    Jag har två röda ciklider, som jag är osäker på kön och arttillhörighet på. Nå´n som kan hjälpa mig? Vilken Hemichromis är det, och är det en hane och en hona? Den större är jag rätt säker på är en hane, men den mindre är jag mer osäker på.

    Inte världens bästa bild kanske, var tvungen att ta den med min gamla kamera, då min nya råkade trilla i golvet men here goes:



    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • ebbe_20
    Användare
    • februari 2005
    • 283

    #2
    det ända jag vet om de är att den ena av könen är inte röd förens den leker .. annars är den typ gråvit en slälting har 2 par av den
    MVh
    Ebbe

    Kommentar

    • Jan Sørensen
      Användare
      • februari 2005
      • 114

      #3
      Hej Mikael

      Måske er der tale om Hemichromis lifalili, eller en krydsning, det er svært at se ud fra billedet.
      Om du har et par, vil hurtigt vise sig da de fleste røde Hemichromis er ret ynglevillige.
      Med venlig hilsen.
      Jan Sørensen
      www.vestafrika.dk
      E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej Jan

        Ok, det finns ju en annan, som kallas bimaculatus, men som förmodligen är nå´t annat, som också är rätt vanlig i handeln. Vad är de största skillnaderna mellan "bimaculatus" och lifalili? Bimaculatus betyder ju två fläckar, så har den tre fläckar borde det vara lifalili? Och om jag har förstått rätt, så är lifalili rödare, och har fler blå prickar?

        Ja, Hemichromis är lättlekta, men de är väl svåra att para ut? Det blir väl inte automatiskt lek för att man har en hane och en hona?
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • MickeW
          Användare
          • december 2004
          • 113

          #5
          Har läst en hel del om Hemichromis lifalili och de flesta artiklar pekar på att den vanligaste sorten i akvarier inte är bimaculatus utan just lifalili. Bimaculatus ska se lite mer långsträckt ut. Bla finns det en artikel här på ciklid:



          Finns vad jag förstått många olika färgvariationer, från orange-gul till klar-röd. Min hane är oftast mer gul än röd medan min hona blir lysande röd vid lek. (Vilket sker ungefär en gång i månaden....)

          Mvh MickeW
          Då var man medlem....!

          "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

          Kommentar

          • Jan Sørensen
            Användare
            • februari 2005
            • 114

            #6
            Hej igen Mikael
            Ja de er svære de røde Hemichromis.
            Men prøv at gå ind på www.danskcichlideselskab.dk der har Per Larsen skrevet en artikkel om Hemichromis slægten, dog uden foto men med forskellige kendetegn på de forskellige arter.
            Men selv med dem er det ikke så nemt, da det kan variere meget og afhænger af øjnene der ser.
            Med venlig hilsen.
            Jan Sørensen
            www.vestafrika.dk
            E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

            Kommentar

            • Jan Sørensen
              Användare
              • februari 2005
              • 114

              #7
              Mikael

              Hvis du har en han og en hun, skal de nok gå i leg på et tidspunkt.
              Find eventuelt nogle andre fisk de kan gå sammen med, hvis der er plads i akvariet.( Det afleder hannen lidt fra en evt. hun ).
              Med venlig hilsen.
              Jan Sørensen
              www.vestafrika.dk
              E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • januari 2003
                • 638

                #8
                citat:Hvis du har en han og en hun, skal de nok gå i leg på et tidspunkt.
                Find eventuelt nogle andre fisk de kan gå sammen med, hvis der er plads i akvariet.( Det afleder hannen lidt fra en evt. hun ).
                De går i ett 375-liters, med bland annat ett par Pelvicachromis sp. "green", chokladciklider, guldsömsciklider, kongotetror, och diverse malar.
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • Jan Sørensen
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 114

                  #9
                  Hej Mikael

                  Lyder umidelbart udemærket, men hvis du har et par så hold lige øje når de går i leg.
                  De kan blive noget aggrassive over for de andre fisk.
                  Med venlig hilsen.
                  Jan Sørensen
                  www.vestafrika.dk
                  E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                  Kommentar

                  • MickeW
                    Användare
                    • december 2004
                    • 113

                    #10
                    Jan har definitivt rätt.... Ganska lätt att märka ifall de har "parat ut". Dagen efter så har de flesta av de andra fiskarna trasiga fenor. Mina kan bli riktigt tuffa när det är dax för lek. De är dock väldigt intressanta att studera när de leker och sedan försvarar sin åkomma.
                    Då var man medlem....!

                    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • januari 2003
                      • 638

                      #11
                      Ja, rödciklider blir mycket vackra när de leker. Än så länge är rangordningen i karet som följer: chokladcikliderna basar över guldsömmarna, som basar över rödcikliderna, som också står under mitt vildfångade palettpar i rang. Alltså står de lägst, än så länge.
                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      Arbetssätt...