Hur många Rov-malawi i ett 720liters??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rovfisken
    Användare
    • april 2005
    • 178

    Hur många Rov-malawi i ett 720liters??

    Hej jag undrar hur många Happlisar/rov -malawis man MAX bör ha i ett 720liters kar....vill docj tillsätta en eller 2 Snygga arter till, förslag på dessa???? vill gärna slänga ner VF macrostoma eller Champichromis c , Vf wc10

    idag har jag dessa:

    nimbichromis Linni 1+4
    Dimidochromis COmpresiceps 1+1
    c. Moori 1+4
    L.caelerus 2+3
    2st synodontis njassae
    Mina kar

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333
  • WhiZpEr
    Användare
    • juli 2004
    • 103

    #2
    kan ingen svara på detta jag som också vill veta.

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #3
      Champsochromisarna bör ha mer utrymme än 720 liter så de skulle jag inte rekommendera. En trio Macrostoma borde inte vara några problem i din burk.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        En liten fraga. Hur stora akvarier rekomenderar ni for Rhamphochromis?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Rovfisken
          Användare
          • april 2005
          • 178

          #5
          Rhamphochromis arter blir väll en bit över 40cm i snitt??
          så det e väll en basäng på minst 1000liter ? om dom ska trivas någalunda kanske?????
          Mina kar

          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • mars 2005
            • 628

            #6
            Rhamphochromis behöver minst ett akvarium som är 2 meter långt och 70 cm brett.Och en fullvuxen Rhamphochromis skulle nog inte bli 40 centimeter i akvarium om man inte hade ett mkt stort akvarium(tex 3000 liters #en dröm#)Men en liten grupp med ungfisk skulle nog gå i en 720.

            lycka till!

            mvh ville
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              citat: En liten fraga. Hur stora akvarier rekomenderar ni for Rhamphochromis?
              Det beror på vilka, men själv har jag esox och jag skulle nog inte ha dom i ett mindre kar än 250x80 (längd å djup).
              Jag tror jag har 1+2 och hanen är ca 20cm och honor lite drygt 10cm.
              I början fick max en rhampis visa sig utanför stenarna annars small det från dom andra, men nu börjar dom lugna ner sig och det verkar funka bättre å bättre, kanske man borde skaffa fler?..
              Dom är ruskigt snabba och vräker i sig mat så dom växer snabbt som f med..

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Pa jobbet har vi en grupp R longiceps 1+4 (alla runt 30 cm) i ett 180 * 45 * 45 utan inredning. De mar hur bra som helst men det far nog inte plats mer fisk. Alla honorna ruvar just nu. Det har ar forstas inte varldens roligaste akvarium utan till for att halla fiskarna valmaende samt fa fram yngel.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Rovfisken
                  Användare
                  • april 2005
                  • 178

                  #9
                  Vart kan man få tag i dessa monster då??? blir lite sugen ¨på Rhamphochromis i allmänhet....
                  och hur många olika rov-arter bör man max blanda i ett 720liters kar? och vilka bör man INTE försöka sig på ett litet 720liters???ska skaffa större burk sen....när jag blir rik igen...
                  Mina kar

                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #10
                    Jag rekomenderar att du köper Ads bok Back To Nature Guiden om malawi ciklider. Där finns en del info om rovisar. Och avsnitt om foder. vattnet och sjukdomar till exempel. Fast Sjukdomsdelerl är lite konstig. På dom bilderna är det inte en enda sjuk fisk.
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Rovfisken
                      Användare
                      • april 2005
                      • 178

                      #11
                      mmm...har hållt på med Malawis i 14år...så jag e mset inne på dom Lite mer brutala och uddare arterna nu....men tyrranochromis , rhamphochromis har jag aldrig prövat o ha så dom tar jag gärna massa tips om, har boken men den säger ju inte så mycket om hur dom funkar ihop utan att spöa varanadra (olika arter), hehe....fast den e bra!!!
                      Mina kar

                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Jag har fyra Tyrannochromis nigriventer på uppväxt varav hanen är på gränsen att färga ut. Hittils har de inte vart mer aggressiva än andra haplisar, men när det är matdags är de enorma. De vräker i sig enorma mängder mat och växer därmed ganska ordentligt. De har gått från 5 cm till 15 på ca 8 månader, så framåt jul skall det blir mycket intressant att se vad som händer.

                        Rhamphochromis har jag sneglat en hel del på, men med tanke på deras hyffsade tänder har jag inte vågat testa med hänsyn till övriga invånare i burken.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Som små (jämnstora) funkar Rhamphochromis utmärkt med mbunas. Sjalv har jag hand om några vuxna som går tillsammans med zebra av olika slag (modell jumbo) Det verkar inte ge problem men akvariet är åtta meter långt. Det jag funderade på var hur de funkar i normala fisksammansättningar i normala akvarier när de blir större.

                          För er som undrar så "förvaras" alltså firrarna i stora akvarier med en allsköns fisksoppa (ett gäng stora Malawi-Oreochromis som bestämmer) och sedan sätter man dem till lek i mindre akvarier (gärna med Malawi-Oreochromis som är på hanen så att han inte har tid att ha ihjäl honorna).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Mård
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 285

                            #14
                            Skulle nog också säga att boken Back to nature inte är så värst givande vid sånna här funderingar. Står ju nästan bara bas fakta i sådana. Har också haft liknande funderingar som dig Micke. Hur många monster man kan slänga nerFast än så länge är ju inga av mina vuxna men visa av dina malawis är ju rätt så välvuxnaMen Lycka till!!!
                            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              I BTN boken står det inget om rhampisar,
                              men det står lite om dom i "Malawi ciklider i sin naturliga miljö" och i "off shore cichlids of lake malawi"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...