Insättning av Tropheus-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olycka
    Användare
    • november 2004
    • 9

    Insättning av Tropheus-yngel

    Ja, som topic lyder.

    Flyttade över en tuggande Tropheus Moorii hona som då spottade 8st yngel.
    Nu är de ca. 2cm. Kan jag sätta in dem i det stora akvariet eller ska jag vänta?...
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Om du vill att de skall växa fort är det bättre att dra upp dem separat tills de är i säljstorlek, 4-6cm sådär. Jag skulle nog inte lagt dem bland vuxna förrän då. Det är bättre om de slipper slåss om maten i början.

    Det är ju inte direkt nån brådska att få över dem heller. Ju mer man håller på att flytta runt och tillsätta fisk i ett tropheuskar, ju mer problem får man, och de har väl egentligen ingenting att göra där alls förrän de är könsmogna vid 6-7cm kanske...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Bara för att ställa till det lite så tror jag på raka motsatsen mot vad Viktor sa. Jag tror det är bättre att släppa i ungfiskarna tidigt, nån centimeter till bara, så att de vuxna djuren redan ser dom som en del av gruppen när dom små börjar bli könsmogna. Att släppa ner könsmogna fiskar i en etablerad grupp tror jag leder till större problem än om dom är unga från början.
      Jag släppte ner fem yngel (3-5cm) bland mina vuxna djur idag och det ser mycket lovande ut. de största djuren i gruppen är några dubbar på närmare 15cm...

      Mvh
      Björn

      ps. Nu är just denna grupp mycket stabil och verkar inte bli sjuka/stressade av någonting..
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Det är alltid lurigt att tillsätta djur i en tropheusgrupp. Självklart är det lättare om de får växa in i gruppen, alltså tillsätts som små. Min tanke var dock att du ville att de skulle växa så fort som möjligt, men det är klart, då kanske du inte skulle vilja tillsätta dem alls då de förmodligen skulle säljas?!
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Jag tycker inte du ska chansa, vänta istället tills de är lite större innan du flyttar över dom.

          Jag menar är dom verkligen bara 2cm (TL) så är det ju inte mycket. En svärm med 8st sådana godbitar kan nog vara rätt svåra att motstå...
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • ciklidMartin
            Användare
            • februari 2004
            • 213

            #6
            De yngel som överlevt i mitt troffekar växer bra mycket fortare än de som går i ett separat yngelkar.
            www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              Även jag har upplevt det MadMartin säger, att yngel som går kvar hos de vuxna faktiskt växer lite fortare. Detta beror förstås på hur mycket man matar, men om man som vi bara matar en gång om dagen så växer ynglena snabbast i det stora akvariet hos deras föreldrar. Det verkar som att de äter mycket mera alger när de får ett större kar med större fiskar i, de betar nästan hela tiden. De yngel vi vill spara och utöka våra vf grupper med försöker vi släppa tillbaka rätt tidigt, ett yngel på 3cm (och kanske även mindre) klarar sig utmärkt hos fullvuxna tropheus. Men som sagt, om man matar ynglena i ett separat kar 2-3 gånger per dag så lär de växa snabbare, men då är kvalitén på vattnet väldigt viktigt med. Sen vill man juh heller inte att tropheusen ska växa för snabbt, då de inte får den riktiga "tropheus-formen" som faktiskt är en del av tjusningen med troffar!

              Kommentar

              • olycka
                Användare
                • november 2004
                • 9

                #8
                Tack för svaren!
                Kommer nog att lägga i dem rätt tidigt, kanske två veckor till i yngelkaret.

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Jag hade inga bekymmer med att sätta ut 1.5 cm stora yngel till min canary cheek grupp på 44 st vuxna. Men var de nyspottade nöps de direkt.

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...