Mina Malawisar dör en efter en

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klauzer
    Användare
    • september 2003
    • 25

    Mina Malawisar dör en efter en

    Mina Malawi ciklider dör med jämna mellanrum, de har någon sorts vit svamp eller liknande, en fisk simmar också uppochner. Ni erfarna vet nog vad det kan vara. Var kommer sjukdomen ifrån?
    375 liter

    1+1 Rödzebra
    2+1 Lombardoi
    3+1 Polit
    2 Edwardi
    5 Greberi

    60 liter

    4 Rödzebra (yngel)
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Generellt svar pa problemen du har ar att byt vatten oftare, se till att du har vettig cirkulation, kor i ca o.5-1dl salt per 100 liter akvarievatten (1.5-3 dl i ditt fall antar jag) samt se till att firrarna inte stressar varandra. Min gissning ar att de har ihjal varandra och att du borde skaffa fler individer av varje art.

    Lite generella fragor:

    1. Vad har du for vatten?
    2. Hur ofta byter du vatten?
    3. Ar det 375an i din profil det handlar om (skriv garna ut det, nar du byter profil sa andras det och da blir traden obegriplig)
    4. Vilka fiskar dor? Ligger de langt ner pa rangskalan?
    5. Hur ar symptomen och sjukdomsforloppet mer exakt?
    6. Har de doda fiskarna tecken pa att ha blivit jagade (skrubbade sidor, spruckna fenor) eller har du sett dem bli jagade?

    (Ps, foljande firrar finns i profilen 375 liter, 1+1 Rödzebra, 2+1 Lombardoi, 3+1 Polit, 2 Edwardi, 5 Greberi)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • klauzer
      Användare
      • september 2003
      • 25

      #3
      Här kommer svaren

      1. Vad har du for vatten?
      Ph 7.5.

      2. Hur ofta byter du vatten?
      Varannan vecka. Någon gång var tredje men det händer sällan.

      3. Ar det 375an i din profil det handlar om
      Ja det stämmer, en 375a

      4. Vilka fiskar dor? Ligger de langt ner pa rangskalan?
      De fiskar som har dött mest är de som jag har köpt senast ca: 1 år sen. Jag har varit slarvig med namnen. När jag köpte fiskarna skrev säljaren ner namnen på ett papper som jag sedan slarvat bort.

      5. Hur ar symptomen och sjukdomsforloppet mer exakt?
      På vissa fiskar märker man inte någon sjukdom,, och helt blötsligt nästa dag så är de döda, på andra fiskar så ser man vita fläckar eller någon sorts svamp som sticker ut och som finns på hela fisken (som fläckar).

      6. Har de doda fiskarna tecken pa att ha blivit jagade (skrubbade sidor, spruckna fenor) eller har du sett dem bli jagade?
      Jo, de flesta har blivit jagade, just nu så ser jag att min Rödzebra hane har ett sår på ena sidan, men det kanske kan vara svampen, och han har slutat äta.
      375 liter

      1+1 Rödzebra
      2+1 Lombardoi
      3+1 Polit
      2 Edwardi
      5 Greberi

      60 liter

      4 Rödzebra (yngel)

      Kommentar

      Arbetssätt...