Flytta tuggande hästnos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agalychnis
    NCS Medlem
    • september 2004
    • 195

    Flytta tuggande hästnos

    Jag har ett mycket väl fungerande hästnospar (T.irsacae) som leker med jämna mellanrum. Det överlever dock inte så mycket yngel, då jag har låtit hanen spotta i "huvudkaret". Jag funderar därför på att flytta hanen till ett spottekar istället, men är orolig för att paret glömmer bort att de var ett par och att det då blir stridigheter när hanen kommer tillbaka. Vad tror ni om detta?
    Jag har läst en massa om hur man gör med malawiciklider här på forumet, men de bildar ju inte par som t.ex.hästnosarna gör.

  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Jag har tagit ut hästnosar två gånger, dock har de alltid spottat i håven. Låt det gå två veckor efter att de bytat, sen tar du ut hannen och spottar han inte så töm han. Hästnosar är inte fiskar man separerar några dagar utan att det blir problem.

    Oftast så spottar hannen dem i håven så det bör inte vara några problem, sålänge du väntar tills ynglen är fullt utvecklade.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • agalychnis
      NCS Medlem
      • september 2004
      • 195

      #3
      Tack för tipset, exakt hur tömmer man? Öppnar man munnen lite försiktigt och skakar lite, eller....

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Du håller först handen under vattnet 5sek så din hand är dyng sur, sen tar du fisken i den blöta hanen, håller den så den inte kan röra sig och öppnar munnen med andra handen(som också är blöt). Då simmar yngeln oftast ut av sig själva när du håller fisken under vattnet. Dock har mina Vf E.cyanostictus spottat i håven de två gånger jag tagit yngel från dem så jag tror att de spottar självmant.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • agalychnis
          NCS Medlem
          • september 2004
          • 195

          #5
          Tack, tack!
          Jag provar!

          Kommentar

          Arbetssätt...