Metriaclima estherae eller vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #16
    Det verkar åtminstone finnas regler: International Code of Zoological Nomenclature.
    Och Malawi-namn är väl inte krångliga (förutom alla dessa namn på stenar i sjön). Vänta tills du ska gå in en affär och fråga efter Tahuantinsuyoa macantzatza, Pterygoplichthys joselimaianus eller Tetranematichthys quadrifilis. Den senare tillhör den lättuttalade familjen Auchenipteridae.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Hehehe...nu var det inte riktigt det som jag diskuterade i mitt inlägg utan just den bit där samma art har tre olika släktnamn...i detta fallet Pseudotropheus, Maylandia och Metriaclima.

      Men när man ser det på det sättet som du skriver så är det ju klart att jag känner mig glad över mitt intresseval...

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #18
        Tahuantinsuyoa macantzatza, de är svåra att stava till, dock är de ganska lätta att ha i akvariet

        Men Cyathopharynx furcifer tycker jag e rätt så lätt att stava till....och Boulengerochromis microlepis(tror det stavas så)
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #19
          Jo, nog är det lättja det handlar om. Ursäktad sådan dock, men ändå. Det handlar nog om hur man tolkar frågan. Var ursprungsfrågan; "Vad brukar de flesta kalla rödzebran?", eller; "Vad heter rödzebran?"

          På tal om Pterygoplichthys joselimaianus så är den rätt lätt att fråga efter, fråga bara efter Gibbiceps. Det är tyvärr den fisk som alltsom oftast säljs som "Gibbiceps" nu förtiden. Väldigt frustrerande..
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          Arbetssätt...