Rädd Aulonocara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Rädd Aulonocara

    Hej!
    Jag har köpt ett Aulonocara sp. "hai-reef" par för 4 dar sen och dom går själva i ett 120 liters kar. Hanen är runt 10 cm och fint utfärgad och honan är lite mindre. Honan är framme hela tiden och simmar runt och kikar, dock är hanen antingen hela tiden och ligger sin grotta eller simmar ett varv till doppvärmaren och tilbaka till grottan.

    Eller är det så att denna typ kanske trivs bäst i en grotta och han inte är rädd? Jag har testat sätta för båda sidorna på karet så bara framsidan är öppen och vattnet mäter perfekt. Inget nitrit eller ph-problem. Det går nu även sen igår 2 st små polkadots botior i samma kar nu som dom nu för jag tänkte att han kanske vågade sig fram om han såg att dom andra vågade simma runt.

    Vad är lösningen? Köpa ett gäng golden så han känner sig tuff eller lugnar han ner sig? Eller är butterflies Aulonocaror lite grottiga? När jag köpte dom gick dom i ett 400 liters kar med massa sällskapsfisk som svärdbärare osv så han kanske känner sig ensam. ps. båda äter glupskt iaf.
  • jullen
    Användare
    • mars 2005
    • 628

    #2
    Jag tror att han känner sig lite ensam...
    Men är inte 120 liter lite litet för alunocaror?
    Hoppas han blir mer modig!

    mvh ville
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Aulonocaror är coola fiskar. De är inte lika stirriga som mbunas. När en mbuna ligger på ett ställe ett tag är det nått skumt på gång, men en Aulonocara kan ligga o chilla med bukfenorna mot botten bakom en sten utan att det behöver vara någon fara. Speciellt hanarna gör detta.

      För övrigt tillhör Aulonocarar mina absoluta favoriter bland alla fiskar! [8D] Jag har 4 arter idag, men planerar på att skaffa fler. De är lite svårplacerade bara för de vill inte ha det för stökigt i karet.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Midas_Tom
        Användare
        • mars 2005
        • 809

        #4
        citat: Jag tror att han känner sig lite ensam...
        Men är inte 120 liter lite litet för alunocaror?
        Hoppas han blir mer modig!
        Själv tror jag att det funkar att ha ett par med alunocdaror även med nån Golden eller liknande..

        //tom
        //tom

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Självklart går det bra med Labidochromis caeruleus! Jag har själv sånna med en av mina Aulonocaror och det funkar perfekt.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            "Självklart går det bra med Labidochromis caeruleus!"

            Lustigt!! Jag var precis på lagunen och letade polare åt honom och valet blev... Labidochromis caeruleus! såg ditt inlägg nu när jag kommit hem först. Dom verkar komma bra överens

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Bra val! De är lugna och fina och passar bra med Aulonocara.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                mm, hittade den vita varianten, oväntat snygg för att vara snäll.

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  Den vita Labidochromis caeruleus är riktigt läcker. Jag vet själv inte vilken av den gula och den vita jag ska köpa.
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Den vita kommer förmodligen från Nkhata Bay. Kan vara kul att veta för er som köpt den. Jag förutsatte att ni inte visste eftersom ni inte skrev det.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • anfall
                      Användare
                      • november 2004
                      • 139

                      #11
                      Aulonocara i 120 liter låter lite litet. Blir de inte modigare i tillsammans med många kompisar, vilket kräver lite större kar? Hur stora kar har du dina 4 A-varianter i Zaphi?

                      Anders

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Två går i 200-kar. En i 222-kar och en i ett 540.

                        120 liter är la gränsfall, å andra sidan är de väldigt lugna så jag skulle nog kanske kunna våga påstå att om man bara har aulonocarorna i det lilla karet skulle man nog kunna ha 1+3 eller så i ett 120, även om det ju såklart är mycket bättre med ett större akvarium.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          tackar zaphi

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            jag kanske inte borde berätta det här, jag kommer väl bli hängd av malawiexperterna men för två år sen innan jag köpte mit första stora kar hade jag i ett 90L: 6st Golden, 4 aulonocara röd rubin, 2 S.fryeri, 2 L.ocellatus och två ancistrus. akvariet vart frymt snyggt, fiskarna verkade trivas och färgade bra. Goldensen vart runt 5-6cm, aulonocarorna mellan 6 och 8cm och mnina fryeri var 8-10cm. Det vart kanske inte det optimala akvariet men allt går, bara man vill. Det var såhär i några månader och inga jakter eller någonting.

                            Så ja, Golden och Aulonocara fungerar bra i ett 120L, sålänge man observerar noga så att aulonocara hannen inte jagar sin hona.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              hehe, fjärils

                              Han bor i sovrumsakvariet nu ihop med 7 vita golden och har täckt för båda sidorna på karet. Prinsessorna fick flytta ut till hans gamla kar. Han är framme nästan hela tiden nu och verkar stortrivas. Miljöombytet var bra för han eller nått.Tack för hjälpen
                              Här är en bild på han nu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...