frontosor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jullen
    Användare
    • mars 2005
    • 628

    frontosor!

    Hej!

    Hur stort kar skulle 5-6 st frontosor black behöva?
    Vilket sällskap är möjligt att ha till dem?
    Mkt atcksam för svar!

    mvh ville
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Hej,

    Absolut minimum för frontosor är 540-liter, men även det är ett gränsfall. Som sällskap finns inga självklara val utan man får nog försiktigt prova sig fram. Jag hade Altolamprologus compressiceps med mina frontosor, men det höll på att sluta illa för altosarna då frotosorna smakade på dem innan de insåg att det blev svårt att svälja dem. Är du inte petig med att fisken måste komma från samma sjö är Cyrtocara moorii ett perfekt sällskap både i storlek och temperament.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Jep, jag kan inte annat än hålla med. Jag har C. frontosor med C. moorii och N. venustus. Det funkar perfekt! Dock vet jag inte hur det kommer gå när venustusarna växer sig stora, men det får jag ta tag i då...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • jullen
        Användare
        • mars 2005
        • 628

        #4
        Okej!
        men små frontoser mellan 4-10 cm skulle de kunna gå i ett 375 liters??i så fall hur många?
        Senare skulle de få en större burk såklart.men går det att blanda helt svarta/mörkblå vf frontoser med burunbi eller mpimbwe?

        mkt tacksam för svar!

        mvh ville
        mvh ville.

        375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av jullen

          Okej!
          men små frontoser mellan 4-10 cm skulle de kunna gå i ett 375 liters??i så fall hur många?
          Senare skulle de få en större burk såklart.men går det att blanda helt svarta/mörkblå vf frontoser med burunbi eller mpimbwe?

          mkt tacksam för svar!

          mvh ville
          Du bör inte blanda olika varianter av Frontosor, risken är stor att det blir korsningar.

          Jag hade sex stycken Burundi-frontosor i ett långsträckt 340-liters medan de växte upp. De lekte en gång i den burken vid ca 15 cm´s storlek men jag hade rejält dåligt samvete för att de gick så trångt. Jag hade dock inte plats med större burk, men sen bytte jag lägenhet och då blev det ett 720. De växte ganska rejält sen...

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • mars 2005
            • 628

            #6
            Okej då kanske det får bli ett 540 då.fast det får bli efter 325 literset

            mvh ville
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              Jullen: Hur har du plats med alla kar? Får du ha hur många kar som helst för dina föräldrar? Jag får bara ha ett 375 och ett 60 literts!
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                540 är ju som sagt även det ett gränsfall, så att sätta det som mål för fróntosorna känns lite sådär. Sikta istället på ett 720 då det blir trångt med plats för dem även i 540-liters.
                Tony Englund

                Kommentar

                • jullen
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 628

                  #9
                  Nyllet90:Jag har det ungefär som du,just nu har jag bara 375 och 54.Efter mkt tjatande fick jag tillstånd att ha akvarium i vår källare också,och där finns gott om plats.Fast min mamma gillar ändå inte akvarium,för hon är rädd för läckage.

                  Tonykej då får jag nog vänte ett tag innan det blir ett 720 liters.

                  mvh ville
                  mvh ville.

                  375 L Malawi
                  585 L Malawi
                  54 L Johanniyngel
                  25 L OB rödzebrayngel

                  Kommentar

                  Arbetssätt...