Val av lyse till Mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Val av lyse till Mbunas

    Jag behöver byta lysrör dom är inte bytta på 3 år sedan förra ägaren.
    Är det något speciellt man ska tänka på vid val utav lysrör. Det ända jag vet är att ett blått sken ett par timmar på kvällen ser mysigt ut, vet dock inte vad det röret heter. Jag har en heltäckande ramp med plats för 4 rör, och i karet går det Mbunas. Jag vill försöka skaffa det "optimala" ljuset för dessa små mbunas som bara är yngel än så länge. inga växter att tala om i karet. Det är ju en djungel av rör där ute, en del skall stimulera "växt" utav yngel.
    Som sagt förslag mottages gärna, och hur ofta bör man byta rör.....
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    JAg kan tyvärr inte ge dej något tips om bra rör. Men du ska nog byta dom va 6:e månad.
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Mathias-D
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 507

      #3
      har aldrig behövt byta eller sett nån skillnad på ljuset efter 6 månader eller 12månader...kör på det röret tills det har brunnit klart annrs blir det bara dyrt med nya rör...4*160 = 640kr var 6 månad = 1280kr på ett år.

      Kommentar

      • fiend
        Användare
        • september 2003
        • 272

        #4
        Jag har aldrig bytt ut något av mina rör, utan kommer köra tills de slocknar. Tror defdac gjorde en studie på det (om jag inte minns helt fel) och han kom fram till att vanliga lysrör ofta bara tappar 10% under sin livslängd.

        Ska man inte köra något växtkar så lär det inte spela någon större roll.

        Mvh Fredrik
        http://www.fiend.nu - min egen sida
        http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag brukar byta rör en gång om året...ibland mer sällan än så...men generellt sett vill jag byta efter ett år.

          Triton är bra rör, Aquarelle och Power Glo likaså...

          Kommentar

          • Alexander Wiberg
            Användare
            • februari 2005
            • 445

            #6
            I mitt 112-liters med mbunas hade jag ett Aqua-Glo (förstärker röda och blå färger, alltså dina rödzebror och demasoni) tillsammans med ett Power-Glo (ett kallt vitt sken, mycket snyggt till Malawi). Denna kombinationen gav ett fint blåvitt ljus.

            I mitt 912-liters har jag sammanlagt 8 rör. 6 av dem är aquarelle vilket ger ett klart, vitt ljus och är precis som Stefan säger kanon. Det blå ljuset på kvällen du letar får jag genom Marine-Glo. Ljuset simulerar egentligen ljuset i havet, men det påminner också mycket om månljus, vilket är anledningen till att jag har det. Det finns ett lysrör som heter Blue-Moon också, men Marine-Glo går precis lika bra och det var mycket lättare för mig att få tag på. Om du vill kan du gå in på min zoon nedan för att få en känsla.

            mvh Alexander
            A.Wiberg (alex83)

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Det är säkert jättebra att byta rör var 6te månad, men vem gör det? Någon? Det skulle kosta mig minst 6000kr om året, vilket ju känns lite onödigt när de fortfarande lyser

              Om du har röda mbunas och vill att de skall lysa riktigt kraftigt rött så kan du prova groluxrör. Annars tycker jag väl att Aquarelle är bra, men jag är inte så bra på det här med lysrör...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                Här kan du se olika lysrör,inte helt korrekt men ändå...

                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Jag byter rör när de gamla slutar lysa. Har man däremot växter i karet finns det säkert anledning att byta lite oftare än så då ljusmängden gradvis sjunker på gamla rör.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    eller så skaffar man reflektor =)

                    Ärligt talat är det här med ljus inte min starkaste sida men jag har hittat en kombination jag gillar starkt. På mitt 720 är det en 2-metersramp med 4st 90cm-rör. de två bakre är aquarelle och de två främre är aquastar. Tillsammans med ljus finkronig sand är det väldigt vackert.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...