Eretmodus cyanostictus hästnosciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jullen
    Användare
    • mars 2005
    • 628

    Eretmodus cyanostictus hästnosciklid?

    Hej!

    Jag undrar lite om denna fisk.
    Hur stort kar?
    Sällskap?
    Erfarenheter?
    Hästnoscikliden är nog min favorittanganikya.En sån skön näsa
    Mkt tacksam för svar!

    mvh ville.


    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    1. Minst 200L för ett par
    2. Det mesta som klarar av att leva på samma diet, dvs grönt foder, spirulinaflingor, räkmix. T.ex. snäcklekare, någon form av frisimmare (typ paracyprichromis, cyrpichromis), Tropheus, Julidochromis och Petrochromis.
    3. Agressiv inom arten, det finns två lägen för hästnosar, antingen älskare de varandra och parar ihop eller så tar de kål på varandra. Dvs mycket sten och grottor behövs för att de skall kunna gömma sig för varandra. Var därför försiktig så att alla grottor inte är upptagna av substratruvare, därför rekommenderar jag snäcklekare som håller sig till sandbotten och sina snäckor.

    Hästnosen är en av mina absoluta favorit-tanganyikor. De är lite trixiga när de gäller aggressioner och därför rekommenderas så stort akvarium som möjligt. Min stora hästnoshanne mobbade ut ett par i mitt 720, där tycker man ju att de borde kunna komma överens även om de är fler. Dock gjorde de inte det och de två fenbitna stackarna fick flytta dagen därpå. Om du inte ingriper och håvar ut den fisk som har sönderbitna fenor kommer den snart att vara död. Det kan ta allt från en halvtimme till tre dagar för hästnosar att döda varandra.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • _erik_
      Användare
      • februari 2005
      • 242

      #3
      Som Fjärilscikliden skriver, även om jag inte tycker att den är fullt så aggresiv som beskrevs....

      Kommentar

      • shcolsson
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 256

        #4
        Instämmer med Jonas. Trots aggressionerna en riktig favorit. En rolig fisk, dess smeknamn Tanganyikaclown överenstämmer perfekt med en del av dess beteende. Dvs allt utom aggressionerna.
        Experience is something you get right after you need it.

        Kommentar

        • jullen
          Användare
          • mars 2005
          • 628

          #5
          Okej,det var ju bra för jag hade tänkt skaffa ett akvarium mellan 300-350 liter.Skulle den här mixen funka tror ni?
          1 par Eretmodus cyanostictus.
          2+6 paracyprichromis "blue neon".
          3+3 lamprologus ocellatus.
          1 par julidochromis marlieri.
          1 par altolamprologus compressiceps "kigoma".
          Jag vet att comparna käkar yngel, men i övrigt?
          Är det för många arter?
          mkt tacksam för svar!

          mvh ville
          mvh ville.

          375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Det skulle funka fint men fimpa jullarna och altosarna. Hästnosarna behöver all sten de kan få att gömma sig bland. Tror inte det skulle funka med substratlekare. Satsa i stället på flera nigripinnis och ocellatus.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • jullen
              Användare
              • mars 2005
              • 628

              #7
              Okej jag tänkte väl det.Men jag har också funderat på en sak:skulle det gå att ha l.brevis också?korsar ocellatus och brevis sig?

              Tror nog det får bli en 325:a.inte för stort men inte för litet.

              mvh ville
              mvh ville.

              375 L Malawi
              585 L Malawi
              54 L Johanniyngel
              25 L OB rödzebrayngel

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                ha bara en snäcklekare, det blir snyggast och fungerar bäst så.

                _erik_ : Du har kanske inte haft 2+2 E.cynostictus i samma 540? Det är ett helvete, försök inte, låt två st para ut sig och ta ut de andra två innan det är försent.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • _erik_
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 242

                  #9
                  citat:_erik_ : Du har kanske inte haft 2+2 E.cynostictus i samma 540? Det är ett helvete, försök inte, låt två st para ut sig och ta ut de andra två innan det är försent.
                  okej, det kanske är sant. Har bara haft mina 6 i några veckor, men ingen har dött än.....Fast det har iofs bara bildats ett par....

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    De är luriga, mitt välfungerande par vart snälla i ett halvår, sen dödade hannen henne en dag. Inga förändringar eller något hade inträffat.

                    Det bästa sättet jag odlat dem på är att ha en hanne i en nätbur i samma akvarium som lekparet, då attackerar de nätburen och håller par-banden hårt, de slår inte varandra utan ritkar aggressionerna mot hannen i nätkorgen. De leker och är snälla mot varandra och den ensamme aggressions-avledaren blir inte skadad. Ett litet tips från en som spenderat mycket pengar på viltfångade hästnosar =)
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Tränger mig in i denna tråden...

                      Efter ca ett år(!) utkristalliserades ETT par Eretmodus utav 4 st i 2 m-karet.De var 8 från början.Vägen fram tills nu så har endel slagits ihjäl,andra farit offer vid vatten-byten .(varning för deras nyfikenhet,de räds INTE insugsmunstycken vid vattenbyten!) .
                      Tog för nån vecka sen ur de ensamma hanarna (TROR att jag tog ur rätt hannar) men tror ni paret jag nu har håller sams!? Nä,honan är bara framme vid matningen,blir annars bryskt bortjagad hannen får syn på henne.
                      Min undran är om de kommer para ut igen tids nog eller om jag ska slänga i en eller fler hannar till i karet för att lättare få ett par.Vad tror ni!???
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        ¤¤E.cyano..vill ha mycket gömslen.Gömslen kan vara kapade rör eller annat byggda skydd/bråten.¤¤
                        ________
                        Det bästa sättet att framgångsrikt hålla E.cyanostictus är:
                        1/En stor grupp anpassat efter akvarie volymen.
                        Ex: 20st i ett 200L

                        2/Att hålla ett färre antal med andra Tanganyikor.
                        Ex.(200L Akv.) 10st T.moori,4st P.trewawasae,3st O.ventralis,4st E.cyanostictus. Här har troffarna en viktig betydelse..(tror jag)

                        Kommentar

                        • _erik_
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 242

                          #13
                          citat:2/Att hålla ett färre antal med andra Tanganyikor.
                          Ex.(200L Akv.) 10st T.moori,4st P.trewawasae,3st O.ventralis,4st E.cyanostictus. Här har troffarna en viktig betydelse..(tror jag)
                          Blir det inte grymt trångt med alla dom firrarna i ett 200 liters[:0]?

                          Kommentar

                          • Mr.Fish
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 1403

                            #14
                            Nej,faktiskt inte! Snarare blir det lite "korallrev"över det hela

                            Kommentar

                            • _erik_
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 242

                              #15
                              citat:Nej,faktiskt inte! Snarare blir det lite "korallrev"över det hela
                              HAHA, trevligt med nån som inte säger: "Troffar ska ha minst 150 cm långt akvarium och minst 375, gärna 500+ liters volym. Skaffar man inte det så är man ond och förtjänar att DÖÖÖ"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...