Sjuk Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    Sjuk Malawi

    Hej!

    E lite orolig för mitt ena malawi kar. För ca 3veckor sen satte jag ner en stor växt som tog upp stora delar av akvariet. (Jag hade inga problem i karet jag hade växten i tidigare) Fiskarna började då bete sig riktigt skyggt och var bara aktiva på morgonen då det var matningsdax. Tog efter en vecka bort växten och fiskarna blev kanske lite modigare men de är fortfarande skygga. När jag matar äter vissa fiskar glubskt andra inte alls. 3 av 4 socolofi är jätte magra, äter bara små bitar som de får in i munnen även om det finns annan mat. den fjäre ser välmående ut. Samma med rostcikliderna medans rödzebrorna käkar på för fyllt. Fast jag har sett att vissa fiskar spottar ut maten. Bytte ganska mycket vatten o rent i sanden idag men beteendet kvarstår. Byter vatten ca var 14:e dag. Vad ska jag göra?

    tack
    Therese
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag vågar inte svara på vad problemet är men eftersom du inte fått nått svar kan jag ju prata lite kring ämnet så kanske det dyker upp något svar för dig...

    När man ändrar förutsättningarna i ett akvarium kan även fiskarnas beteende ändras, ibland så radikalt att de blir livrädda. Det enda tipset jag har till dig är att tillsätta ett par andra fiskar som är lite modigare, på så sätt kanske dina andra fiskar vågar sig fram mer och äter bättre etc. Å andra sidan säger ju du att vissa av dina redan är modiga... Så brukar det inte vara.

    Sverre Sjölander hade en mycket intressant teori om detta och den gick ut på att fiskar kan ge ifrån sig "skräckvätska" som gör att andra fiskar blir rädda och ger ifrån sig det med. Det blir en ond cirkel i karet som är svår att bli av med om man inte tillsätter nya fiskar.

    I ditt fall kanske du till och med kan ta bort några av fiskarna ett tag och ha dem i ett annat akvarium där de är trygga och ta tillbaka dem sen för att bryta trenden.

    Lycka Till!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      tack för hjälpen! Tänkte tillsätta salt till vattnet idag är ganska oroligg då några fiskar inte äter alls. Se om det blir någon efekt. I annat fall får jag prova din teori och kanske flyttar några fiskar. E bara så typiskt att sånt här händer, e det inte det ena så är det det andra.

      Tack
      Therese

      Kommentar

      Arbetssätt...